Indexatieproblemen detecteren met je sitemaps

Bestaat je website al langer, maar geraken niet alle pagina’s geïndexeerd in Google? Dan is het misschien een uitgelezen moment om je XML sitemap eens te herstructureren om het probleem na te gaan.

Wat is de functie van een XML sitemap?

Een XML sitemap is een  bestandje opgesteld volgens het “XML protocol” waarin alle URLs van je website worden opgenomen. De sitemap creëert dus als het ware een “landkaart” van je website en zegt tegen crawlers waar ze moeten kijken. Dit betekent echter niet dat Google vanaf dan enkel je sitemap zal crawlen, je volledige website zal nog steeds regelmatig gefouilleerd worden door de crawlers. Een sitemap speelt met andere woorden enkel een informatieve rol en heeft voor de rest een beperkte invloed op de snelheid van het indexeren van je ingezonden URLs.

Een indexatieprobleem achterhalen dankzij je XML sitemap

Deze screenshot uit Webmaster Tools toont dat een aantal pagina’s (nog) niet geïndexeerd zijn door Google:

index url in sitemap

Dit resultaat kan volkomen normaal zijn indien je website pas werd opgericht. Maar wat als het probleem zich blijft voortdoen? Eerst kun je nagaan of je on-page optimization volgens het boekje is opgesteld. Is dat in orde, maar blijft het probleem zich toch nog voordoen? Dan kun je aan de hand van je XML sitemap kijken welke content of onderdeel van je website problemen geeft, 1558 geïndexeerde URLs van in totaal 2087 zegt namelijk bitter weinig.

Distilled.net schreef een interessant artikel over het gebruik van sitemaps om na te gaan waar het probleem ligt. Dit doe je door je sitemap op te splitsen in kleinere, duidelijk gedefinieerde sitemaps. Hieronder vind je enkele voorbeelden van handige sitemap structuren die elk een specifiek probleem kunnen aanwijzen:

Probleem: slechte indexatie van productpagina’s

Stel dat jij een producent van kledingstukken bent en jouw site heeft een zeer uitgebreide structuur bestaande uit hoofdcategorieën, subcategorieën en productpagina’s. In dat geval bestaat de kans dat bepaalde productpagina’s te weinig “SEO juice” ontvangen en daardoor slecht geïndexeerd worden. Je kunt nagaan of dit ook voor jouw site het geval is door drie verschillende sitemaps te creëren; één voor elk niveau.

indexatieprobleem sitemaps

Probleem: slechte indexatie van categorieën

Zijn bepaalde categorieën van je website populairder dan andere, dan is het mogelijk dat er onvoldoende links verwijzen naar je minder populaire categorieën, met als gevolg dat die categorieën niet of slecht geïndexeerd worden. Om na te gaan welke hoofdcategorie net problemen geeft, maak je een sitemap aan voor elke categorie. Vervolgens zal Webmaster Tools aantonen welke categorie de minst geïndexeerde URLs heeft. In tegenstelling tot de bovenste mogelijkheid, creëer je hier dus drie verticale sitemaps.

indexatieprobleem sitemaps verticaal

Probleem: slechte indexatie van recente posts

Heb jij een grote blog waarop regelmatig nieuwe content wordt geplaatst, maar worden je meest recente blog artikels amper geïndexeerd? Dan kun je zeker deze structuur overwegen. Je plaatst gewoonweg je meest recente posts in een aparte sitemap en update deze map continu.

 

indexatieprobleem blog posts

 

XML Sitemap tools

Klinkt dit allemaal als Chinees voor jou? Installeer dan een XML sitemap tool om het werk voor jou te doen. Een aanrader is bijvoorbeeld de Google XML Sitemaps plugin voor WordPress.

Vergeet ook niet om je verschillende sitemaps een gemakkelijke en herkenbare naam mee te geven zodat je ze achteraf gemakkelijk kunt identificeren.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *