Waarom gebruikt Google z’n eigen marketingtool AdWords?

Google_AdwordsDat Google fan is van z’n eigen melkkoe, AdWords, kan geen publiek geheim zijn. Zo’n effectieve marketingtool voor adverteerders zelf niet gebruiken, zou een beetje dom zijn. Google gebruikt AdWords grotendeels voor dezelfde redenen als adverteerders: het is een uitstekend kanaal om bekendheid van een product of feature te vergroten en om gebruikers te bereiken.

House ads’ – zelf-promotionele advertentie(s) van een  bedrijf, getoond op de eigen mediakanalen – zijn niet nieuw. Kranten tonen advertenties op hun pagina’s met informatie hoe gebruikers zich kunnen abonneren. Televisiezenders tonen advertenties om verschillende programma’s te promoten die op hun eigen kanaal uitgezonden worden. En zoekmachines gebruiken geregeld advertenties om gebruikers te informeren en te onderwijzen over diensten en producten die ze aanbieden.

House_Ads_Google

Google gebruikt de ‘house ads’ al jaren om verschillende producten te promoten. Er werden zoekmachine marketingcampagnes gelanceerd op Google voor zowel zoekproducten als iGoogle, Google Maps en mobiele producten als voor specifieke issues om informatie te bieden aan gebruikers. Zo werden er advertenties vertoond van rampen om gebruikers informatiebronnen te doen vinden en meer te weten te komen over de ramp zelf. Na de aardbeving in Chili heeft Google bijvoorbeeld een advertentie getoond met links naar Googles ‘crisis response websites’ voor zoekopdrachten zoals ‘Chile earthquake’ (zie de afbeelding hieronder).

Hoe werken deze ‘house ads’ nu?

  • Deze advertentiecampagnes zijn onderworpen aan interne marketingbudgetten. Bij de advertentiecampagnes wordt dus veel zorg besteed aan de strategische en zorgvuldige implementatie.
  • Alleen advertenties die overeenstemmen met het advertentiebeleid dat ook geldt voor alle andere adverteerders worden getoond. Bovendien is het niet gegarandeerd dat advertenties van Google op een bepaalde plek zullen verschijnen
  • Enkel echt relevante en kwalitatieve advertenties zullen vertoond worden, net zoals bij andere adverteerders. De veiling is bovendien ook dynamisch dus er is zeker geen sprake van voordeel voor Google
  • Het is de kwaliteitsscore en de biedingen van alle adverteerders die een specifieke veiling vervoegen die de CPC bepaalt. Google kan dus één van die adverteerders zijn
  • Alle AdSense uitgevers en syndicatiepartners worden op dezelfde manier uitbetaald, of de adverteerder nu Google is of een ander bedrijf.

Google beheert zijn advertentiecampagnes volgens dezelfde principes van iedere andere adverteerder. Ze  bekijken zorgvuldig hun budget waarin ze onze uitgaven beheren tegenover de CPC en CPA (cost per acquisition). Zoals miljoenen andere bedrijven, geloven ze in de waarde van online marketing om zich met webgebruikers te verbinden.

Een house ad bekijken? Typ even ‘Chrome’ in de zoekbalk op Google en je krijgt er rechtsboven één te zien.

House_Ad_Chrome

Dat Google fan is van z’n eigen melkkoe, AdWords, kan geen publiek geheim zijn. Zo’n effectieve marketingtool voor adverteerders zelf niet gebruiken, zou een beetje dom zijn. Google gebruikt AdWords grotendeels voor dezelfde redenen als adverteerders: het is een uitstekend kanaal om bekendheid van een product of feature te vergroten en om gebruikers te bereiken.

‘House ads’ – zelf-promotionele advertentie(s) van een bedrijf, getoond op de eigen mediakanalen – zijn niet nieuw. Kranten tonen advertenties op hun pagina’s met informatie hoe gebruikers zich kunnen abonneren. Televisiezenders tonen advertenties om verschillende programma’s te promoten die op hun eigen kanaal uitgezonden worden. En zoekmachines gebruiken geregeld advertenties om gebruikers te informeren en te onderwijzen over diensten en producten die ze aanbieden.

Google gebruikt de ‘house ads’ al jaren om verschillende producten te promoten. Er werden zoekmachine marketingcampagnes gelanceerd op Google voor zowel zoekproducten als iGoogle, Google Maps en mobiele producten als voor specifieke issues om informatie te bieden aan gebruikers. Er werden advertenties vertoond van rampen om gebruikers informatiebronnen te doen vinden en meer te weten te komen over de ramp zelf. Na de aardbeving in Chili heeft Google bijvoorbeeld een advertentie getoond met links naar Googles ‘crisis response websites’ voor zoekopdrachten zoals ‘Chile earthquake’ (zie de afbeelding hieronder).

http://1.bp.blogspot.com/_UAWswYaIweI/TN290_LIT4I/AAAAAAAAABM/nOIVFFwm_TI/s400/ChileEarthquakeA.jpg

click for full size image


Hoe werken deze ‘house ads’ nu?

· Deze advertentiecampagnes zijn onderworpen aan interne marketingbudgetten. Bij de advertentiecampagnes wordt dus veel zorg besteed aan de strategische en zorgvuldige implementatie.

· Alleen advertenties die overeenstemmen met het advertentiebeleid dat ook geldt voor alle andere adverteerders worden getoond. Bovendien is het niet gegarandeerd dat advertenties van Google op een bepaalde plek zullen verschijnen

· Enkel echt relevante en kwalitatieve advertenties zullen vertoond worden, net zoals bij andere adverteerders. De veiling is bovendien ook dynamisch dus er is zeker geen sprake van voordeel voor Google

· Het is de kwaliteitsscore en de biedingen van alle adverteerders die een specifieke veiling vervoegen die de CPC bepaalt. Google kan dus één van die adverteerders zijn

· Alle AdSense uitgevers en syndicatiepartners worden op dezelfde manier uitbetaald, of de adverteerder nu Google is of een ander bedrijf.

Google beheert zijn advertentiecampagnes volgens dezelfde principes van iedere andere adverteerder. Ze bekijken zorgvuldig hun budget waarin ze onze uitgaven beheren tegenover de CPC en CPA (cost per acquisition). Zoals miljoenen andere bedrijven, geloven ze in de waarde van online marketing om zich met webgebruikers te verbinden.

Een house ad bekijken? Typ even ‘Chrome’ in in de zoekbalk op Google en je krijgt er één te zien.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *