Verwante zoekopdrachten voor Google afbeeldingen breidt uit

Je kent dat gevoel waarschijnlijk wel. Je bent op zoek naar een afbeelding en je weet exact wat je wilt, maar alle afbeeldingen die je tegenkomt op Google gaan over iets totaal anders. Denk maar aan Karel Appel, als je op “appel” zoekt zal je niet snel zijn schilderijen tegenkomen.

Om dit op te lossen heeft Google al een tijdje links met verwante zoekopdrachten bovenaan de zoekresultaten staan. Deze links hebben ze nu interactiever gemaakt! Net zoals je met Google  Instant Previews websites kan bekijken voordat je erop klikt, kan je nu de afbeeldingen voor deze verwante zoekopdrachten zien door er met je muis over te gaan.

Verwante zoekopdrachten voor appel

 

Gevolgen voor SEO van image search?

Google Afbeeldingen kan een interessant kanaal zijn om extra verkeer te trekken naar een pagina. Het enige wat je moet doen is je afbeeldingen van relevante alt en title tags voorzien en er relevante tekst bijzetten in de content van je site.

Met deze gepimpte relevante zoekopdrachten krijgen ook kleinere niches een kans om bovenaan deze zoekresultaten te komen door middel van deze relevante zoekopdrachten. Met een inspirerende foto kan je in die ene seconde dat ze over de links gaan toch wel de aandacht trekken? Aan de andere kant kan je door een groot aantal afbeeldingen ervoor zorgen dat je merk bij deze verwante zoekopdrachten komt voor algemene termen zoals pudding, een mooie kans voor wat extra zichtbaarheid niet?

Verwante zoekopdrachten pudding

Semantische web

Natuurlijk is dit slechts een zeer kleine stap vooruit, maar we zien dat Google nog steeds ijvert voor een “semantisch web”. Deze term verwijst naar een evolutie in zoekmachines waarbij niet langer gezocht wordt rond woorden, maar naar de betekenis die jij ermee bedoelt. Dit is niet eenvoudig voor een zoekmachine, maar Google doet zijn best door middel van personalized search en deze relevante zoekopdrachten.

Denk je dat een echt semantisch web er binnenkort aankomt of lijkt het je onmogelijk zonder teveel inbreuken op je online privacy?

 

Executive Summary

Wat? Instant Preview nu ook bij ‘verwante zoekopdrachten’ van afbeeldingen
En? Betere en relevantere zoekresultaten en dus specifiekere afbeeldingen rond je zoekopdracht!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *