Verhoog de CTR van je website met rich snippets

Bij SEO wordt vaak de focus gelegd op het verhogen van je rankings in Google, maar daar stopt het verhaal natuurlijk niet. Wat heb je aan een eerste plaats in Google, wanneer niemand op je website klikt? De snippet, of hoe je website in de resultatenpagina van Google verschijnt, is minstens even belangrijk.

De standaard snippet is iets wat we dagelijks tientallen keren bekijken. Het bestaat uit een titel, en description en een URL of breadcrumbs. Zoals de naam het zegt, is een standaard snippet nogal standaard, en springt het dus niet echt uit ten opzichte van de rest.

Rich snippets

Om er echt uit te springen ten opzichte van de andere resultaten in de zoekmachine, kan je gebruik maken van rich snippets. Deze rich snippets geven meer informatie dan de standaard snippets, en verhogen de kans dat de gebruiker op je website klikt.

Er bestaan verschillende soorten rich snippets, afhankelijk van de inhoud van je webpagina. Je hebt ongetwijfeld al eens gezien dat bij sommige resultaten van blogposts de foto en de naam van de auteur vermeld staat in de snippet, eventueel samen met Google+ informatie over deze persoon. Deze bijkomende informatie wekt vertrouwen op bij de gebruiker, en verhoogt de CTR van deze webpagina.

Zo’n foto en andere bijkomende informatie vallen natuurlijk ook gewoon meer op, waardoor de kans dat de gebruiker op je website klikt nog meer stijgt.

Andere rich snippets die je vaak tegenkomt zijn beoordelingen en recensies. Deze snippets verschijnen vaak met een rating op basis van 5 sterren. Naast het feit dat deze sterren en andere data meer informatie verschaffen aan de gebruiker, vallen ze ook gewoon beter op tussen de andere resultaten.

Een rich snippet met een rating kan je bijvoorbeeld tegenkomen wanneer je zoekt naar films of boeken:

of wanneer je op zoek bent naar een bepaald restaurant of recept:

Ook wanneer je zoekt op personen kan je rich snippets tegenkomen, die je al meteen meer informatie geven over deze persoon, zonder dat je hiervoor een bepaalde website moet bezoeken. Vooral bij LinkedIn resultaten zien we vaak rich snippets terugkomen:

Hoe rich snippets implementeren?

Rich snippets kunnen op talloze manieren de CTR van je website verhogen, maar hoe implementeer je deze rich snippets? Het implementeren van rich snippets is gelukkig niet zo moeilijk, en neemt doorgaans maar enkele minuutjes tijd in beslag. Het volstaat om slechts enkele lijntjes code toe te voegen aan je website. Aangezien er heel wat verschillende types rich snippets zijn, kunnen we ze helaas niet allemaal in deze blogpost uitschrijven. Google is wel zo vriendelijk geweest om ze allemaal netjes in een lijstje te plaatsen. Het overzicht vind je hier. Google zelf maakt gebruik van het Microdata format van Schema.org om rich snippets op haar resultatenpagina’s te tonen.

Rich snippets implementeren is dus slechts een kwestie van het juiste stukje code te genereren en in je website te implementeren. Om te weten of je de implementatie van de code correct hebt ingevoerd kan je nog eens een test uitvoeren via deze tool.

Executive Summary

Verhoog CTR met rich snippets
Rich snippets geven de gebruiker meer informatie over een bepaalde webpagina in de zoekresultaten, en kunnen de CTR verhogen.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *