Update Google algoritme bestraft te veel advertenties above the fold, maar wat doet Google zelf nu weer?

Google heeft weeral een update aan zijn algoritme gedaan. Ditmaal zijn sites met overdreven veel advertenties “above the fold” het doel. Dergelijke websites denken duidelijk niet aan de bezoekers, maar proberen in de plaats zoveel mogelijk advertenties (en dus opbrengsten) op hun website te krijgen. Met de nieuwe update krijgen dergelijke sites een lagere ranking in de zoekresultaten.

De gebruikers van Google zullen hierover niet echt klagen, want niemand is op zoek naar dit soort “spammy websites” die zelden tot nooit waardevolle content bevatten. Toch is er enige kritiek op Google, omdat ze zelf erg veel advertenties in hun zoekresultaten hebben staan. Hieronder vind je een afbeelding van WebProNews waarbij ze duidelijk maken hoe weinig content er eigenlijk in de zoekresultaten staat vergeleken met het aantal advertenties above the fold.

Google zoekresultaten

Hoe relevant zijn advertenties van Google AdSense?

Natuurlijk wilt Google zichzelf niet vergelijken met spammy websites, omdat advertenties op Google nu éénmaal relevant zijn (meestal toch) voor de zoekterm die werd ingegeven. Aan de andere kant zijn veel van de advertenties waarop Google nu kritiek geeft juist door hen aangeleverd door middel van AdSense. En targeten deze advertenties nu ook weer niet op content en relevantie?

De gevolgen voor websites

Heb je een advertentie bovenaan je site of blog staan om een beetje opbrengsten binnen te krijgen? Dan hoef je je niet meteen zorgen te maken. Staan er echter 2,3 of zelfs 4 advertentieblokken above the fold? Dan is de kans groot dat je site minder hoog op Google zal scoren. Volgens Google zou deze update aan het algoritme slechts een effect hebben op 1% van de zoekresultaten, maar dit lijkt wel hun standaardzin. Ook de Google Panda update zou geen grote impact hebben, maar de SEO wereld heeft wel degelijk enorme gevolgen opgemerkt.

Het is een goede Google update!

Desondanks de kritiek die we op Google zelf hebben, is deze update aan het Google algoritme niet meteen iets waar we graten in zien. Hopelijk zullen websites met slechts een klein aantal advertenties en maar voldoende opbrengsten om de kosten te denken niet het slachtoffer worden van de update, net zoals de Google Panda (tijdelijk) enkele onschuldige websites had afgestraft zonder dat zij het doelwit waren.

Executive Summary

Wat? Update aan het Google Algoritme
En? Websites met te veel advertenties zullen minder goed score in de zoekresultaten

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *