Toenemende concurrentie op mobiele adverteringsmarkt

admob_vs_iadGoogles AdMob krijgt steeds meer concurrentie te verduren van de iAd van Apple. Volgens IDC analist Karsten Weide delen Google en Apple de leiderspositie. Beiden hebben een marktaandeel van 21% op de mobiele markt. Het succes van de iAd valt grotendeels te wijten aan de betere prestaties (tegenover AdMob). Dat het formaat van de iAd ontwikkeld werd door hetzelfde bedrijf dat ook het toestel en het besturingsprogramma maakt, draagt ook bij tot het succes. Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom RIM de Blackberry Advertentiedienst heeft gelanceerd.

Google zelf countert de uitspraken van Apple met de stelling dat het AdMob-platform adverteerders toelaat om consumenten te bereiken over verschillende mobiele platformen met gelijkaardige engagerende advertentieformaten. Adverteren via iAds daarentegen, is beperkt tot toestellen van Apple. Bovendien ligt de minimumprijs van iAds hoog. Om advertenties te laten lopen op het iAd-netwerk moeten adverteerders $1 miljoen betalen. Google en Apple hoeven momenteel niet veel te vrezen van de andere top 5-spelers. JumpTap, Millenial Media en Yahoo hebben een respectievelijk marktaandeel van 13%, 11% en 9%.

mobile_ad_share

Bron: IDC

Het multi-platform en de openheid van het Google-netwerk zorgen er volgens Google voor dat adverteerders AdMob verkiezen. Vooral de mogelijkheid om je zowel op iPhone– als Androidgebruikers te richten, spreekt adverteerders aan. Bepaalde bronnen melden dat de CTR van iAds iets lager ligt dan die van AdMob advertenties. Een applicatie op het iAdnetwerk had een CTR van 0,61% en op het AdMobnetwerk 0,77%. Uiteraard gaat het hier om een alleenstaand geval. Op algemene, vergelijkende statistieken zal nog even gewacht moeten worden.

Volgens Jason Spero, Directeur mobiel adverteren Google Amerika, is mobiel een verzameling van toestellen met verschillende schermgroottes, besturingssystemen, snelheden enzovoort. Google doet er daarom alles aan om de technologie die adverteerders nodig hebben, te minimaliseren.

Met een minimum advertentie-uitgave van $1 miljoen, zal het iAd-platform het meer flexibele AdMob-platform zeker niet vervangen. Grote merken die het zich kunnen veroorloven zijn wel geïnteresseerd in het iAd-platform. Het continu groeiende aantal iPhonegebruikers draagt hiertoe bij. Uiteraard mag ook Microsoft niet vergeten worden. Via het nieuwe platform van de Windows Phone 7, zullen advertenties getoond worden aan gebruikers. De mobiele advertentiemarkt van zal groeien tot $1 miljard in 2011. Zo is er dus voldoende speelruimte voor allerhande adverteerders die iets willen verdienen met mobiel adverteren.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *