Social metrics in Google Analytics beschikbaar

google analytics social pluginOnlangs lanceerde Google de nieuwe Google +1 button waarmee je –om het in Facebook termen te zeggen – pagina’s kon “Liken”. Kort daarna kwam Google’s sociaal platform online onder de noemer “Google+”. Natuurlijk wilt de zoekmachine haar nieuw sociaal medium en button promoten. En hoe kan dat beter dan met harde cijfers? Daarom implementeerde Google Analytics de +1 Metrics en de Social Plugin Tracking tool.

De +1 Metrics is vrij éénduidig. Het geeft je namelijk de mogelijkheid om de invloed van de Google +1 button op je CTR te berekenen. Daarnaast is het natuurlijk ook mogelijk om die gegevens in een grafiek te laten gieten en te vergelijken met andere gegevens, bijvoorbeeld het aantal clicks, de impressies en demografische data.

De Social Plugin Tracking tool is nog een stukje interessanter, zeker voor bedrijven die sinds kort actief zijn op social media. In tegenstelling tot de +1 Metrics, is deze tool niet beperkt tot de Google+1 button maar geeft het eveneens een beeld van de impact van andere “social actions”: Twitter tweets, Facebook likes, … De Social Plugin Tracking tool levert drie verschillende rapporten: Social Engagement, Social Actions en Social Pages. Social Engagement analyseert trends (pageviews, time on site, bounce rate, CTR, …) die voortvloeien uit de social actions. Het Social Actions rapport toont het aantal sociale acties op je website en maakt een vergelijking tussen de verschillende gegevens. Zo kun je bijvoorbeeld nagaan hoeveel Tweets je website ontvangen heeft in vergelijking met het aantal Facebook likes. Wil je meer in detail gaan en je webpagina’s analyseren in plaats van je website in zijn geheel, dan is Social Pages het rapport voor jou. Op die manier kun je ook nagaan welke content het interessantst en relevantst is voor je online community binnen je social media.

Wil jij voor je bedrijf of website een social media campagne opstellen, maar je bent niet zeker wat voor impact het zal hebben op je totale web traffic? Dan zijn beide plugins zeker een must. Voor zij die het al geïmplementeerd hebben in Google Analytics, wat zijn jullie bevindingen van de nieuwe metrics?

 

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *