Remarketing wordt makkelijker in Google AdWords!

google-adwords-remarketing

Remarketing in AdWords kan soms de sleutel zijn om wel zeer specifieke doelgroepen te targetten. Een klassiek voorbeeld waar remarketing relevant is, zijn bezoekers die bepaalde pagina’s op je website hebben bekeken maar bijvoorbeeld niet zijn geconverteerd (bv. een uitgevoerde aankoop, offerteaanvraag, ingevuld contactformulier, enz.). Met behulp van remarketing kan je aan de hand van remarketing tags deze bezoekers proberen te overhalen met aangepaste advertenties die specifieke en relevantere call to actions bevatten. Google plant enkele ingrijpende veranderingen door te voeren!

 

 

Nieuwe tags, nieuwe remarketing lijsten

Het creëren van relevante remarketing lijsten (met bezoekers die je wilt hertargetten) kan soms een werk van lange adem zijn. Wou je bezoekers die een specifieke pagina bezocht hadden bereiken, dan moest een een remarketing lijst per pagina opgezet worden, met bijbehorende remarketing tags. Op deze manier zat je dan al gauw aan een tiental afzonderlijke remarketing tags, die allemaal op de corresponderende pagina’s op je website in de code terecht moesten zien te komen…

Google maakt hier komaf mee door het nu mogelijk te maken om met één remarketing tag op je website, remarketing data te registreren voor verschillende remarketing lijsten. Dat wilt dus zeggen: 1 remarketing tag op verschillende pagina’s voor verschillende remarketing lijsten. De verschillende remarketing lijsten kunnen opgemaakt worden aan de hand van de URL. Zo zou je dus makkelijk een remarketing lijst kunnen creëren voor bezoekers die eender welke productpagina voor juwelen hebben bezocht, door alle URL’s op te geven die “juwelen” bevatten, bijvoorbeeld:

  • www.voorbeeldsite.be/nl/juwelen
  • www.voorbeeldsite.be/nl/juwelen/halskettingen
  • www.voorbeeldsite.be/nl/juwelen/armbanden
  • www.voorbeeldsite.be/nl/juwelen/armbanden/endless-diamonds-bracelet

Waar je vroeger voor elke afzonderlijke pagina een remarketing tag had moeten genereren en implementeren, zal dit binnenkort veel efficiënter en simpeler gaan met één algemene tag op de verschillende pagina’s en (eventueel) verschillende remarketing lijsten! In de eerste plaats tijdbesparend voor online marketeers, maar denk ook aan de technische kant van het hele verhaal… Minder remarketing tags betekent minder code die moet worden ingeladen en snellere laadtijden voor je website. Een betere ervaring voor je bezoekers dus, wat zich kan vertalen in een betere beoordeling van je landingspagina’s (en dus een hogere kwaliteitsscore voor SEA…).

Vernieuwde adwords remarketing

Dat is nog niet alles…

Daarnaast voegt Google de mogelijkheid toe om remarketing doelgroepen te creëren met internetgebruikers die gelijkaardig zijn aan je remarketing lijsten, maar die je site nog niet hebben bezocht. Een tweede nieuwtje is dat een bèta-project uitgebreid wordt en op grotere schaal zal getest worden. Het experiment stelde AdWords-gebruikers in staat om Search campagnes aan te passen, rekening houdende met remarketing lijsten.

De datum die je in je agenda moet vastpinnen? Meer specifiek dan “binnenkort” en “binnen enkele weken” kunnen we niet gaan. Google voert updates en wijzigingen van deze omvang meestal gefaseerd en per locatie uit. Dus afwachten is de boodschap…

Executive Summary

Google optimaliseert AdWords remarketing
Binnenkort zal het veel makkelijker zijn om aan remarketing te doen!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *