AdWords Remarketing: een sterke en efficiënte marketingtool!

google_remarketingGoogle is in maart van dit jaar gestart met remarketing. Remarketing is een nieuwe advertentietechniek die zeer veel potentieel heeft en vrij vernuftig ineen zit.  Maar wat is remarketing ook al weer en hoe zet je het op de juiste manier in als marketingtool zodat mensen zich niet achtervolgd voelen?

Remarketing is…

Remarketing is een optie die je kan kiezen binnen Google AdWords (en andere advertentieprogramma’s) en je in staat stelt om gebruikers te bereiken die jouw website hebben bezocht door hen op een later tijdstip specifieke advertenties te laten zien terwijl ze surfen op internet (en sites bezoeken binnen het display netwerk van Google). Mensen die jouw site bezocht hebben en specifieke producten bekeken hebben, maar niet gekocht hebben, kunnen dus later geretarget worden door hen advertenties van de bekeken producten te tonen en hen zo alsnog te overhalen het product aan te kopen.

Dit doe je door een stuk script (code) te plaatsen in de code van je website. De code maakt aan AdWords duidelijk dat die bezoekers opgeslagen moeten worden zodat ze later geretarget kunnen worden. Bij de bezoeker wordt er een cookie op zijn computer geplaatst waardoor de bezoeker achteraf herkend kan worden en waardoor je aan die bezoeker(s) dus je remarketingadvertentie(s) kan tonen.

Sinds de introductie van deze nieuwe techniek hebben al vele bedrijven er gebruik van gemaakt. Ook bij QueroMedia passen we deze techniek toe voor sommige van onze klanten, mét succes!

Remarketing opzetten

Zoals bij elke andere advertentie- of marketingtechniek, is relevantie enorm belangrijk. Daarom is het belangrijk om lijsten of (doel)groepen in te stellen. Voor iedere groep maak je dan verschillende remarketing-codes aan die je op verschillende pagina’s van je site plaatst waardoor je de relevantie van vertoonde advertenties vergroot. Het heeft niet veel nut om advertenties van damesschoenen te tonen aan mannelijke bezoekers.

Deel je pagina’s dus op naargelang de doelgroep en zorg ervoor dat je met de juiste tags de juiste bezoekers bereikt. De opties van remarketing zijn vrij uitgebreid dus je kan zeer specifiek gaan segmenteren.

Let op voor overkill!

Plaats een aparte remarketingcode op de laatste pagina van het aankoopproces. Op die manier kan je ervoor zorgen dat je de mensen die iets gekocht hebben en dus reeds geconverteerd zijn, niet meer target.  Maak een onderscheid in remarketingcodes tussen de mensen die geconverteerd zijn en de mensen die de site bezocht hebben maar niets gekocht hebben.

AdWords geeft je de mogelijkheid om in te stellen hoe vaak je advertentie getoond mag worden aan één unieke bezoeker: de frequency cap. Die instelling staat standaard uit en je kan dus zelf kiezen wanneer je deze wil inschakelen. Wanneer je de frequency cap instelt, wordt gevraagd hoeveel vertoningen één unieke bezoeker te zien mag krijgen. Dit kan overkill voorkomen en is dus een zeer bruikbare optie.

Sommige mensen zullen zich achtervolgd gaan voelen wanneer ze letterlijk gebombardeerd worden met advertenties op elke site (van het display netwerk van Google, wat ongeveer 75% van de bezochte sites zijn) die ze bezoeken. Ook bezoekers die al iets gekocht hebben, zullen merendeels niet geïnteresseerd zijn in andere advertenties. Dit zal je site niet ten goede komen. Maak dus goed gebruik van de opties, zoals de frequency cap, die AdWords biedt en stel je remarketingcodes goed in voor iedere afzonderlijke pagina.

Relevantie ten allen tijde

Zorg er dus voor dat je ten allen tijde relevant blijft. Zoals eerder gezegd, zal een man (meestal toch) niet geïnteresseerd zijn in vrouwenschoenen en een vrouw niet in mannenschoenen. Relevantie is key!

Voor meer informatie inzake Remarketing en wat het voor uw bedrijf kan betekenen, kan u ons uiteraard steeds contacteren. Wij helpen u en uw bedrijf graag verder!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *