PPC scoort beter op commerciële zoekwoorden dan organische resultaten

Het is een doorn in het oog voor elke marketeer die elke dag bloed, zweet en tranen laat om een site hoger te laten ranken in de zoekresultaten van Google. Zoek in Google op een competitief keyword, en je wordt omvergeblazen door advertenties aan de bovenkant en de rechterkant. De laatste jaren is het aandeel aan advertenties in de zoekresultaten van Google drastisch toegenomen. Het is zelfs zo erg dat er soms nauwelijks 1 of 2 natuurlijke zoekresulaten getoond worden boven de fold. Het gezond verstand vraagt zich dan af of het nog de moeite loont om je bezig te houden met SEO.

Er wordt nochtans vaak verteld dat SEO nog steeds het merendeel van de clicks ontvangt, maar is dat nog wel zo, gezien de evolutie van de afgelopen jaren? Wordstream deed een onderzoek, en bracht enkele verrassende resultaten aan het licht.

Wanneer het gaat om sterk competitieve zoekwoorden met een commerciële inslag, dan ontvangen PPC ads bijna dubbel zo veel clicks dan de organische resultaten. En laten die keywords nu net van belang zijn voor de meeste bedrijven. Het zijn immers die zoekwoorden die worden ingegeven door surfers met een koopintentie. We hebben het dan over zoekwoorden met bijvoorbeeld de termen “kopen”, “offertes aanvragen”, enzovoort.

In totaal hebben organische zoekresultaten echter nog veel meer kliks dan de betaalde zoekresultaten, maar het zijn vooral informatieve keywords waarop organische resultaten goed scoren. En dat zijn natuurlijk zoekwoorden met een klein commercieel belang.

Wordstream maakte ook nog enkele andere interessante bevindingen. Ze hebben de moeite gedaan om ze netjes op te lijsten in –hoe kan het ook anders- een infographic.

How Google Ads are Taking over the Search Engine Results Page.
Executive Summary

PPC scoort beter op commerciele keywords
Adwords ads ontvangen meer clicks op sterk commerciele keywords dan de organische zoekresultaten.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *