Positie eHow op zoekmachines zakt na Google Panda update

eHow logo
Demand Media is de eigenaar van een aantal websites die gericht zijn op advertentie-inkomsten. eHow is de bekendste van hun productaanbod. Er is echter een groot probleem met de reputatie van eHow en Demand Media in zijn geheel. Resultaten van die websites komen voor veel standaard keywords voor, zonder dat ze veel meerwaarde bieden. Daarom worden ze vaak content farms genoemd.

Een content farm is een website die gigantische hoeveelheden content maakt die volledig gericht zijn op keywords, met weinig aandacht voor kwaliteit. De opbrengsten van dergelijke sites, zoals eHow, is volledig afhankelijk van de advertenties op hun pagina’s. Om met advertenties veel te verdienen moeten ze enkel veel getoond worden. Er zijn dus geen andere metrics die voor eHow belangrijk zijn buiten pageviews.

Google Panda update schaadt eHow

Dit werkte redelijk goed tot de Google Panda Update. De Panda was volledig gericht tegen content farms door meer nadruk te leggen op kwaliteit en gekopieerde content te bestraffen. Cijfers van Conductor tonen hoe hard eHow getroffen werd door deze update.

In het onderzoek werd gekeken naar de 2000 meest gezochte keywords waarvoor eHow een toppositie had. 72% staat sinds de Panda update op een lagere positie. In de grafiek hieronder zie je dat 42% nu below the fold (lager dan positie 4) staat en 14% niet meer op de eerste pagina van de resultaten voorkomt.

Als je kijkt naar de click-through rate van Google’s top 10 resultaten, kan je schatten hoe veel verkeer eHow verloren heeft … en hoeveel omzet. Dit nieuws komt op een delicaat moment aangezien Demand Media vandaag zijn financiële resultaten gaat bespreken. De aandelen van het bedrijf deden het al niet goed en met meer slecht nieuws zal dit waarschijnlijk niet verbeteren.

Grafiek zichtbaarheid keywords op eHow

Optimalisatie voor zoekmachines nieuwe prioriteit

Sinds de Panda update heeft Demand Media al veel gedaan om zijn leven te beteren. Zo leggen ze meer aandacht op zoekmachine optimalisatie en is de aandacht voor unieke kwaliteit is nu een prioriteit. Voor de update zocht eHow schrijvers om zo goedkoop mogelijk veel content te schrijven met veel keywords. Nu worden ze verplicht nog meer aandacht te besteden aan kwaliteitscontrole en lezersgerichte content. Als je de website van Demand Media erop naleest werd er ook in het verleden reeds aandacht aan geschoken. Zo’n 17 data-controles zouden de teksten moeten doorstaan. Van fact-correctors tot title-optimizers. Mooi als je zo grondig met content kan bezig zijn.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *