Pleegt Google zoekfraude door bevoordeling eigen diensten en sites?

search_fraudeBenjamin Edelman, een wetenschapper verbonden aan de universiteit van Harvard, heeft ontdekt dat Google zijn eigen diensten een voordelige indexering toekent zodat hun sites en diensten beter scoren bij de zoekresultaten. De resultaten van zijn studie verzamelde hij in een studie die online terug te vinden is.

Volgens Edelman worden al zeker twee sites van de zoekmachine bevoordeeld: Google Health en Google Finance. Edelman heeft hier ook bewijs voor; hij testte zijn stelling door ‘CSCO’ (de beursafkorting van het bedrijf Cisco) in te geven op Google.com en het eerste resultaat is Google Finance. Momenteel is Google Finance nog steeds het eerste resultaat maar ondertussen zijn de daaropvolgende resultaten op de één of andere manier wel veranderd (heeft Google de studie van mr. Edelman gelezen?). Op de tweede plaats staat nu ‘news for CSCO’ en als derde staat een resultaat van Yahoo! finance. In het onderzoek van mr. Edelman waren de drie eerste resultaten ingenomen door Google Finance, wat op zich niet logisch is aangezien Google Finance lang niet de populairste beurssite is volgens comScore maar wel Yahoo! Finance. Google Finance bevindt zich zelfs pas rond de 60e plaats.

Vervolgens testte hij zijn theorie ook uit voor de Google Healthsite. Hij voerde ‘acné’ in en u raadt het al: de eerste link, het eerste tabblad en de eerste foto linken naar de Google Healthsite. Ook deze site is niet de meeste populaire gezondheidssite in de VS maar toch rangschikt hij als eerste.

Edelman verklaart dit verschijnsel door te zeggen dat “wanneer de ingenieurs bij Google handmatig regelen dat bij het invoeren van bepaalde zoektermen de eigen Google-sites moeten worden bevoordeeld, is het denkbaar dat ze geen varianten toevoegen zoals de zoekterm zelf die vergezeld wordt van een komma.”

Maar wat zijn nu de gevolgen van deze praktijk die eigenlijk ‘zoekfraude’ genoemd mag worden? Er wordt verondersteld dat iedereen die op één van de 2.642 geïndexeerde zoekwoorden van Google Health zoekt, rechtstreeks naar de Google-site geleid wordt, tenzij de zoeker een komma toevoegt aan de zoekterm.

Dit is geen alleenstaand geval: twee jaar geleden ontdekte Joe Nocera dat Google twee maten en twee gewichten hanteert om de concurrentie uit te schakelen. Zijn besluit luidde toen: “Het probleem met monopolisten is dat ze het niet kunnen laten om als monopolisten te handelen. Zij hebben altijd gelijk, de anderen ongelijk. Ze minachten hun eigen klanten omdat ze weten dat die nergens anders terecht kunnen. Ze vertellen klein grut (…)  om hen niet langer lastig te vallen. Dat is de manier waarop Microsoft zich 10 jaar geleden gedroeg en het is elke dag een beetje meer hoe Google zich gedraagt.

Google verklaart op zijn beurt dat de resultaten altijd op een onafhankelijke manier tot stand komen: “Onze derde filosofie: geen manuele tussenkomst. De ordening van onze resultaten wordt beslist door onze algoritmes en niet manueel door ons. Wij geloven dat de subjectieve beoordeling van eender welk individu subjectief is en informatie, gedistilleerd door onze algoritmes, is beter dan individuele subjectiviteit.”

Google wordt door Benjamin Edelman dus ontmaskerd. Momenteel blijkt uit de zoekresultaten dat ze wel het één en ander aangepast hebben aangezien de rankings al verschillen aan die van het onderzoek (Yahoo! Finance staat nu tweede maar Google Finance is toch nog prominent aanwezig en behaalt nog steeds de eerste plaats hoewel dit eigenlijk niet zo hoort te zijn). Benieuwd hoe Google hierop gaat reageren…

Grappig is wel dat wanneer je naar afbeeldingen zoekt voor ‘zoekfraude’, Google drie maal verschijnt tussen de amper 10 resultaten die deze term oplevert.

CSCO_ScreenshotCSCO,_Screenshot

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *