Pagina’s hebben drie aparte titels voor Google’s zoekresultaten

Een meta description en meta titel kan je zelf instellen en op die manier kan je dus bepalen wat een potentiële bezoeker van je website zal zien in de zoekresultaten van Google. Maar, dit is echter niet altijd het geval!

Het is geen geheim dat Google de description aanpast wanneer deze niet specifiek genoeg is voor het zoekwoord dat werd ingegeven, bijvoorbeeld wanneer het zoekwoord niet in de description voorkomt. In dat geval wordt er soms een snippet getoond, een deel van je pagina dat wel relevant is voor de zoekopdracht. Deze aanpassing kan echter ook gebeuren wanneer je meta description volledig in orde is: hij is niet te lang, niet te kort, specifiek, uniek en beschrijvend.

Meta title – Google kiest 2 alternatieven

Voor de meta title wordt soms net hetzelfde gedaan. Eén titel is niet altijd voldoende voor een volledige pagina, Google gebruikt daarom drie aparte titels waarvan ze de meest relevante kiezen. Deze titels zijn gebaseerd op tal van signalen; onder andere de headings, anchor text en de inhoud van je pagina kunnen een basis zijn voor de aangepaste titels. De meta title die je zelf ingeeft, is wel Google’s eerste keuze voor de zoekresultaten, dus deze alternatieve titels zijn zeker geen reden om je site niet te optimaliseren. Iedere pagina heeft nood aan een aparte meta title en description (vermijd wel overmatig gebruik van de meta keywords).

Invloed op de CTR

Natuurlijk doet Google zelden iets ‘zomaar’, zo melden ze dat deze alternatieve titels gemiddeld voor een hogere CTR zorgen. Helaas is het (nog) niet mogelijk om dit te verifiëren voor je eigen websites, aangezien je nergens het zoekverkeer kan splitsen op de titel die gebruiker te zien kregen. Zie je echter titels die niet gepast zijn voor de content van je site of simpelweg fout zijn op vlak van grammatica? Dan kan je dit aan Google laten weten via Google Webmaster Central.

Vertrouwen jullie Google met het aanpassen van je meta descriptions en titels of heb je meer vertrouwen in je eigen instellingen?

Executive Summary

Wat? Je meta title bepaalt de titel van je site in de zoekresultaten van Google
Maar! Google kiest zelf nog 2 alternatieve titles voor een hogere CTR

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *