Nieuwe opties toegevoegd aan Google Analytics Intelligence

Major_ContributorsGoogle kondigde op het Ad:Tech event in New York enkele nieuwe opties aan voor de Google Analytics Intelligence rapporten: Grote Bijdragers (‘Major Contributors’) voor Custom Alerts en SMS en e-mail alerts. Organisaties kunnen nu dus meldingen ontvangen via SMS en e-mail wanneer er significante veranderingen zijn in trafiek en dergelijke zodat ze kort op de bal kunnen spelen en hun site of advertenties kunnen aanpassen om in te spelen op deze veranderingen.

‘Grote Bijdragers’

Wanneer je custom alerts ingeschakeld hebt om belangrijke veranderingen vast te stellen, krijg je nu een opdeling te zien van de individuele segmenten die hoogstwaarschijnlijk de aanleiding zijn voor de verandering in trafiek. In de screenshot hieronder kunnen we zien dat op 4 juni de bezoeken van de GoogleStore stegen met 510%. Die alert kwam er nadat een custom alert opgezet werd voor ‘Stijging in bezoeken van meer dan 10%’.

Zoals je kan zien, staat er onder de ‘Custom Alert’ nu een nieuwe subsectie genaamd ‘Major contributors’ (Grote Bijdragers). Wanneer Google Analytics oorzaken detecteert voor een grote verandering in trafiek, zal deze sectie tot 5 segmenten tonen die bijgedragen hebben tot die specifieke verandering.

In dit geval zien we dat ‘gmail.blogspot.com’ nieuwe trafiek zendt naar een specifieke landingspagina. Je kan op de URL klikken van de verwijzing of de landingspagina om het pad te zien dat bezoekers genomen hebben om op je site te belanden. Blijkt dat een artikel dat gepost werd om de Gmail blog hoge trafiek zent naar de Gmail sweatshirts op de GoogleStore. Wanneer nog dieper gegraven wordt, wordt opgemerkt dat deze trafiek resulteert in een stijging van 10 keer de inkomsten voor die dag wat nu dus kan toegewezen worden aan een gekende oorzaak dankzij deze nieuwe sectie.

Gebruik ‘Grote Bijdragers’

Om gebruik te maken van deze nieuwe mogelijkheid moet je een custom alert creëren. Hieronder een afbeelding van het ‘Beheer van Intelligence Alerts’ (Manage Intelligence Alerts) binnen je rapporten:

Major_Contributors

Je kan ook gebruik maken van de Alert templates, die hieronder getoond worden, om snel custom alerts te creëren:

Major_Contributors

SMS en e-mail

Bovendien kan je dus via SMS of e-mail op de hoogte gebracht worden van veranderingen en kunnen de alerts verstuurd worden naar meerdere e-mail ontvangers. Deze dienst is voorlopig alleen beschikbaar in Amerika.

Major_Contributors

Het systeem van meldingen dat door Google ingevoerd wordt, is het allereerste systeem binnen de Analyticsindustrie dat met automatische meldingen werkt. Het meest interessante aan de lancering van de nieuwe opties is dus dat je nu custom alerts kan creëren die via e-mail of SMS naar jou verstuurd kunnen worden. Wanneer je dan bijvoorbeeld een significante stijging opmerkt in conversies binnen een specifieke provincie, kan je onmiddellijk je site aanpassen om mensen uit die bepaalde provincie nog meer aan te spreken en conversies nog meer op te drijven.

Ten slotte kan je ook alerts krijgen van de volledige suite van kengetallen (metrics) die alle 20 doelen van Google Analytics, de kengetallen van AdWords (zoals CTR) en content kengetallen (zoals tijd op pagina) bevat.

Google kondigde op Ad:Tech event in New York enkele nieuwe opties aan voor de Google Analytics Intelligence rapporten: Grote Bijdragers (‘Major Contributors’) voor Custom Alerts en SMS en e-mail alerts.

‘Grote Bijdragers’

Wanneer je custom alerts ingeschakeld hebt om belangrijke veranderingen vast te stellen, krijg je nu een opdeling te zien van de individuele segmenten die hoogstwaarschijnlijk de aanleiding zijn voor de verandering in trafiek. In de screenshot hieronder kunnen we zien dat op 4 juni de bezoeken van de GoogleStore stegen met 510%. Die alert kwam er nadat een custom alert opgezet werd voor ‘Stijging in bezoeken van meer dan 10%’.

http://3.bp.blogspot.com/_CkizHsl86-c/TM83Hq9v3XI/AAAAAAAAAlI/NGKOvtMnfNs/s400/image0.png

Zoals je kan zien, staat er onder de ‘Custom Alert’ nu een nieuwe subsectie genaamd ‘Major contributors’ (Grote Bijdragers). Wanneer Google Analytics oorzaken detecteert voor een grote verandering in trafiek, zal deze sectie tot 5 segmenten tonen die bijgedragen hebben tot die specifieke verandering.

In dit geval zien we dat ‘gmail.blogspot.com’ nieuwe trafiek zendt naar een specifieke landingspagina. Je kan op de URL klikken van de verwijzing of de landingspagina om het pad te zien dat bezoekers genomen hebben om op je site te belanden. Blijkt dat een artikel dat gepost werd om de Gmail blog hoge trafiek zent naar de Gmail sweatshirts op de GoogleStore. Wanneer nog dieper gegraven wordt, wordt opgemerkt dat deze trafiek resulteert in een stijging van 10 keer de inkomsten voor die dag wat nu dus kan toegewezen worden aan een gekende oorzaak dankzij deze nieuwe sectie.

Gebruik ‘Grote Bijdragers’

Om gerbuik te maken van deze nieuwe mogelijkheid moet je een custom alert creëren. Hieronder een afbeelding van het ‘Beheer van Intelligence Alerts’ (Manage Intelligence Alerts) binnen je rapporten:

http://1.bp.blogspot.com/_CkizHsl86-c/TM89xLgX1HI/AAAAAAAAAlY/IzOeeuBILSA/s400/manage+custom+alert.gif

Je ka nook gebruik maken van de Alert templates, die hieronder getoond worden, om snel custom alerts te creëren:

http://3.bp.blogspot.com/_CkizHsl86-c/TM9CeAs53MI/AAAAAAAAAlg/UmdSfJsgZyQ/s400/Alert+Templates.gif

SMS en e-mail

Bovendien kan je dus via SMS of e-mail op de hoogte gebracht worden van veranderingen en kunnen de alerts verstuurd worden naar meerdere e-mail ontvangers. Deze dienst is voorlopig alleen beschikbaar in Amerika.

http://4.bp.blogspot.com/_CkizHsl86-c/TM86Uuv8PWI/AAAAAAAAAlQ/BartyW73lAs/s400/edit+w+SMS+and+number.gif


Het systeem van meldingen dat door Google ingevoerd wordt, is het allereerste systeem binnen de Analyticsindustrie dat met automatische meldingen werkt. Het meest interessante aan de lancering van de nieuwe opties is dus dat je nu custom alerts kan creëren die via e-mail of SMS naar jou verstuurd kunnen worden. Wanneer je dan bijvoorbeeld een significante stijging opmerkt in conversies binnen een specifieke provincie, kan je onmiddellijk je site aanpassen om mensen uit die bepaalde provincie nog meer aan te spreken en conversies nog meer op te drijven.

Ten slotte kan je ook alerts krijgen van de volledige suite van kengetallen (metrics) die alle 20 doelen van Google Analytics, de kengetallen van AdWords (zoals CTR) en content kengetallen (zoals tijd op pagina) bevat.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *