Nieuwe Google Analytics Content Experiments luidt einde van Website Optimizer in

Eind vorige week kondigde Google een gloednieuwe feature voor Google Analytics aan: Content Expirements. De nieuwe Google Analytics Content Experiments nemen de meeste functionaliteiten van Google’s Website Optimizer over en die laatste zal dan bijgevolg ook uit de air gehaald worden op 1 augustus, dit jaar.

Google Analytics Content Experiments

A/B testing volledig geïntegreerd in Google Analytics

Meten is weten, en vooral in de web analytics wereld. Wat tevens een vaststaand feit is, is dat soms de kleinste aanpassingen of veranderingen een domino-effect van jewelste kunnen voortbrengen. Daarom is het een slim idee om aan A/B testing te doen, zeker als het om cruciale en veelbezochte webpagina’s gaat!

Tot nog toe was Google’s Website Optimizer een veelgebruikte standalone tool voor A/B testing. Maar na de integratie van Webmaster Tools in Google Analytics, wil Google verder met het hele integratieverhaal.

Content Experiments en de voordelen ervan

A/B testing mag misschien als een ingewikkeld en vrij technisch proces in de oren klinken. En hier schuilt meteen het grootste voordeel in van de nieuwe Content Experiments in Google Analytics: de nieuwe functie leidt je door een duidelijke wizard waarin je stap voor stap op een makkelijke manier een experiment kan opzetten. Zo kan je tot vijf varianten van een originele webpagina tegelijkertijd testen.

Een ander groot voordeel is de integratie van A/B testing in Google Analytics op zich. Dankzij de integratie in web analytics worden een heleboel bruikbare statistieken en kengetallen beschikbaar. Zo kan je nog betere beslissingen nemen omdat je op basis van verschillende cijfers kan oordelen wat er werkt en wat niet.

Een Content Experiment opzetten die je zo…

In het stappenplan hieronder geven we je mee hoe je een experiment moet opzetten.

1. Kies met welke webpagina’s geëxperimenteerd moet worden

In stap 1 dien je eerst een vooral de originele pagina op te geven en kan je tot vijf variaties van deze pagina opgeven, waarmee gestest zal worden. Elke variatie moet een aparte URL hebben!

Content Experiments stap 1

2. Definieer de opties voor je experiment

Na de experimentpagina’s te hebben opgegeven, is het tijd de juiste opties te selecteren voor je experiment. In deze stap krijg je een dropdown lijst van de beschikbare doelen die je reeds hebt ingesteld in Google Analytics. Je wilt immers testen of bepaalde wijzigingen een invloed hebben op het aantal conversies, toch? Indien je nog geen doelen hebt ingesteld, dan is dit het moment! Doelen zijn niet alleen noodzakelijk voor een zinnig web analytics proces, zonder ingestelde doelen kan je geen experiment opzetten. Daarnaast dien je hier in te stellen hoeveel percent van je bezoekers verwezen zullen worden naar de testpagina’s. Als het om een zeer belangrijke webpagina gaat, raden we aan een beperkte steekproef in te stellen voor je experiment. Experimenteer dus

Testbare doelen zijn doelen met een URL-bestemming en evenementen (event tracking). Hoewel je ook doelen kan instellen voor bv. de gemiddelde bezoeksduur of aantal pagina’s per bezoek, worden deze (momenteel) niet ondersteund in Content Experiments.

Content Experiments stap 2

3. Experiment code toevoegen aan je originele pagina

Dankzij de integratie in Google Analytics, hoef je slechts eenmalig wat code toe te voegen aan de orginele pagina van je experiment. belangrijk is om te verifiëren of de code op correcte wijze geïmplementeerd is! Dit kan je ook nagaan in de wizard zelf, door op “Next” te klikken. Je kan het implementeren van de experimentcode ook tot later houden door “Skip validation and continue” aan te klikken in het dialoogvenster dat je normaal krijgt.

Content Experiments stap 3

 

4. Overzicht van je experiment

In het laatste stap van de experiment wizard krijg je nog een algemeen overzicht van de configuratie van je experiment. Je kan de instellingen nog wijzen, het experiment starten, of het experiment opslaan en op een later tijdstip lanceren. De duur van Content Experiments is automatisch vastgesteld op drie maanden.

Content Experiments Overzicht

We love stats!

Als je experiment lopende is, ben je natuurlijk geïnteresseerd in de inzichten die het experiment je oplevert! Hieronder een screenshot van kengetallen per testpagina voor een experiment:

Content Experiments resultaten

Content Experiments Report

Executive Summary

Nieuwe Google Analytics Content Experiments
De functionaliteiten van Google’s Website Optimizer worden volledig geïntegreerd in Google Analytics onder de naam “Content Experiments”

A/B testing, the easy way
Vanaf nu kan je relatief eenvoudig aan A/B testing doen m.b.v. het opzetten van experimenten!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *