Moet de adverteerder nu online adverteren op basis van zoeksessies?

zoeksessie GoogleDe zoekmachine adverteerders onder u weten hoe belangrijk het is om een goede zoekwoorden analyse  uit te voeren. Om vervolgens te kunnen werken met brede en exacte zoektermen en een negatieve zoekwoorden lijst aan te maken. Maar is deze traditionele vorm van online adverteren nog wel efficiënt als we te maken krijgen met zoeksessie queries? Moet de online adverteerder zijn werkwijze aanpassen om zijn doelgroep te bereiken met het adverteren bij Google?

Wat kan de adverteerder doen tegen session-based queries?

Bij zoeksessie queries gaat Google enkel advertenties weergeven die relevant zijn voor de eerste zoekactie van uw sessie. Als adverteerder kunt u dit nagaan door zelf een Search Query Performance Report uit te voeren voor uw advertenties. Dan kan u vaststellen op welke zoekwoorden uw advertenties worden weergegeven. U zal zien dat uw advertentie niet enkel en alleen nog getoond worden voor de door u ingestelde zoekwoorden. Het rapport is ook zeer handig om uw negatieve zoekwoorden lijst verder uit te werken. U kan uit deze rapporten ook afleiden of u beter zou stoppen met u te richten op brede zoektermen en u eventueel beter richt op exacte zoektermen. Zo blijft u zoveel mogelijk weg uit de session-based zoektermen en worden uw advertenties dus niet getoond aan niet relevante doelgroepen.

Google’s remarketing

De reden voor deze session-based queries is dat Google het internetgedrag nagaat en de weergave van de advertenties daaraan aanpast. Deze handelingen hebben Google al meermaals problemen bezorgd met overheden omdat ze op die manier de privacy van de internetgebruiker schenden. Google zelf noemt het remarketing en ziet hier in samenwerking met de zoekwoorden campagne de ideale manier om doelgroepen gericht te targetten. Maar naast de kritiek van de schending van de privacy zou er volgens een artikel van Search Engine Watch voor adverteerders geen mogelijkheid zijn om remarketing in- of uit te schakelen, hoewel je er zelf voor kiest om een tracking code wel of niet toe te voegen aan de code van een bepaalde pagina. Bovendien zouden al vele adverteerders verlies geleden hebben door remarketing en staan ze er dus kritisch tegenover.

Ten slotte staat het systeem ook nog niet op punt. Om de adverteerder voor het systeem te winnen, zou Google volgens SEW de goede en dus werkende verbindingen en de slechte of dus niet renderende/werkende verbindingen moeten weergeven zodat de adverteerder weet of remarketing überhaupt iets zal opbrengen voor zijn campagne(s).

Verloochent Google zichzelf?

Welke impact zal dit hebben op het zoeken in Google? Want naast de advertenties kan Google ook zijn zoekresultaten via tracking weergeven. Maar dat is niet waar Google voor staat. Google staat voor ‘zoeken’ en resultaten die relevant zijn voor uw zoekactie en dus niet afhankelijk zijn van wat er eerder met een computer  gedaan is. Het kan dus goed zijn dat uw kinderen dezelfde computer als u gebruikt en de advertenties die u achteraf te zien krijgt, zijn dus ook totaal irrelevant.  Ook voor de online adverteerder is dit een slag in het gezicht aangezien zij enorm veel tijd steken in relevante zoekwoorden lijsten zonder zeker te weten dat ze efficiënt zijn voor de SEA campagne.

Google komt met zijn profiel tracking steeds vaker negatief in het nieuws en bovendien rekent Google te veel op zijn dominante positie als marktleider. Maar ondertussen zijn er al voldoende sterke alternatieven, denk maar aan Bing en het groeiend succes van dat advertentie platform. Bovendien wordt het uitbuiten van de dominante positie niet als positief ontvangen door de adverteerders en de gebruikers. Het internet zou steeds meer open moeten worden en bedrijven die gesloten zijn of zulke praktijken gebruiken, zullen door de massa afgestraft worden. Benieuwd of Google het nieuwe remarketing-systeem zal afvoeren of aanpassen aan de wensen (lees eisen) van de adverteerders en gebruikers en hoe lang het zich deze arrogante houding kan permitteren.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *