Mobilegeddon – Is de impact ervan overroepen, of niet?

Impact Mobilegeddon

Google lanceerde op 21 april 2015 Mobilegeddon, met als bedoeling mobielvriendelijke websites te belonen in de zoekresultaten. Een motivator van formaat om websites beter af te stemmen op smartphones en tablets.

Je website mobielvriendelijk maken kun je op drie manieren doen. Even kort recapituleren:

  1. een responsive design.
  2. een aparte mobiele website.
  3. een dynamische weergave.

Als je exact wil weten wat deze drie site setups inhouden, kun je hier alvast een kijkje nemen.

De schade na de storm opmeten

Puur cijfermatig heeft Mobilegeddon nog geen grote impact veroorzaakt. Searchmetrics heeft alvast enkele unieke inzichten gedetecteerd.

  • Zo verliezen niet mobielvriendelijke websites gemiddeld slechts 0.21 posities in de Google-rankings.
  • Verder stijgt het aandeel van mobielvriendelijke websites in de top 30 resultaten voor google.com met zo’n 3% na 21 april.

Deze resultaten lijken gering, maar het is een gemiddelde van duizenden urls. Daarnaast controleerde Searchmetrics de top 30 resultaten van google.com. Als ze deze steekproef zouden verbreden, zou de impact veel groter zijn.

Bovendien is de impact van Mobilegeddon nog steeds aan het uitdijen.

Hoe zit het voor jouw website?

Als je de impact voor jouw website wil achterhalen, kun je met de volgende tips aan de slag.

Controleer in welke mate het mobiele verkeer voor en na 21 april 2015 is veranderd. Stel de juiste ‘date range’ in en segmenteer op organische verkeer. Dat segment staat standaard klaar in je systeem.

Impact van Mobilegeddon

Ga vervolgens naar doelgroep, daarna mobiel en kies ten slotte voor het overzicht.

Stel je een grote daling vast in je mobiel zoekverkeer? Onderzoek dan de oorzaak. Het kan het rechtstreekse gevolg zijn van Mobilegeddon, een verandering in zoekvolume of een trend.

  1. Een verandering in zoekvolume. Als dit de oorzaak is, dan zul je deze tendens ook zien in je desktop verkeer. Vergelijk ze met elkaar en trek conclusies.
  2. Bij een trend zul je ook een gelijkaardige verandering van zoekvolume vinden bij je desktopverkeer. Het is belangrijk om de oorzaak te achterhalen. Dat kan bijvoorbeeld de aanvang van een vakantieperiode zijn, of voor e-commerce websites de periode na de solden. Om een trend te spotten, vergelijk je de grafieken van twee dezelfde periodes . Komen ze overeen? Zie je dezelfde dalingen en stijgingen tijdens bepaalde perioden? Dan heb je te maken met een trend en ben je niet ‘gemobilegeddond’.
  3. Het rechtstreekse gevolg van de Mobilegeddon. Stel je enkel een sterke daling vast bij je mobiele zoekverkeer? Om je analyse extra te staven met cijfermateriaal, kun je segmenteren op mobiel verkeer en de verschillende media vergelijken. Ook dat segment vind je standaard onder het systeem.

Impact Mobilegeddon

Ga naar acquisitie, daarna alle verkeer. Kies voor bron/medium en selecteer ten slotte medium.

Zo verliezen niet mobielvriendelijke websites gemiddeld slechts 0.21 posities in de Google-rankings.

Click to tweet!

Stel je de daling vooral vast in de organische resultaten en niet zozeer in het directe verkeer, het verwijzende of het betalende verkeer? Dan kun je er zeker van zijn dat Mobilegeddon de oorzaak is.

Naast het aantal bezoekers, moet je bij de analyse ook rekening houden met de volgende metrics:

  • het aantal nieuwe bezoekers
  • het aantal behaalde doelen

Test je website op mobielvriendelijkheid

Het is een goed idee om je website gratis te testen via een tool van Google Developers. Indien je al weet dat je website niet mobielvriendelijk is, zal het resultaat je niet verbazen.

Hoe dan ook is het de moeite om deze test alsnog uit te voeren.

Waarom? Lees zeker verder!

Impact Mobilegeddon

Impact Mobilegeddon

Geweldig! Maar het resultaat kan ook tegenvallen …

Impact Mobilegeddon

In dit geval geeft Google je voldoende feedback en helpt je om je website mobielvriendelijk te maken.

Impact Mobilegeddon

Vat de koe bij de horens en optimaliseer je website. Op lange termijn zal het zeker z’n vruchten afwerpen.

Executive Summary

De impact van Mobilegeddon rolt nog steeds uit. Op de lange termijn zullen bedrijven meer en meer genoodzaakt zijn hun website mobielvriendelijk te maken. Tot die tijd doe je er goed aan om Mobilegeddon te snel af te zijn …

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *