Mobiel adverteren: een hoopvolle toekomst

Onlangs werd een nieuwe feature toegevoegd aan de Mobile Ads-dienst van Google, namelijk hyperlocal advertising. Gebruikers van een smartphone (met volledige internet browser) krijgen informatie op basis van de afstand van de gebruiker tot de locatie van het bedrijf van een adverteerder. De gebruikers krijgen dus mobile search ads te zien die relevant en gericht zijn wanneer ze in de buurt komen van het bedrijf van een adverteerder. Daarnaast wordt bij de advertentie ook een marker getoond met de afstand tussen de gebruiker en het bedrijf en wordt bovendien ook de telefoonnummer en het adres getoond.

Om van de toepassing gebruik te kunnen maken moeten adverteerder locatie-extensies geactiveerd hebben voor de mobiele advertenties en moet er ook een opt-in voorzien worden voor iPhones en andere mobiele toestellen. Adverteerders kunnen bovendien kiezen voor een advertentie met tekst of met een afbeelding.

JiWire

Google is lang niet de enige die experimenteert met hyperlocal advertising. Ook het bedrijf JiWire is actief op het vlak van mobiel adverteren. Hun manier van werken is net iets anders dan die van Google maar minstens even efficiënt: het bedrijf heeft elke hotspot in Amerika gelokaliseerd. Omdat ze dus weten waar de hotspots gelokaliseerd zijn, kunnen ze hun advertenties dus richten op verwachte gebruikers, zoals bijvoorbeeld zakenmensen in een luchthaven of gezinnen in een McDonald’s. Volgens een onderzoek dat JiWire liet uitvoeren, is gebleken dat gebruikers van mobiel internet het liefst coupons en kortingen ontvangen. Daarnaast wilt 54% van de mannen zijn locatie prijsgeven voor relevante en bruikbare advertenties tegenover 42% van de vrouwen. Ook advertenties van winkels in de nabije omgeving scoren goed: 36% van de ondervraagden heeft er niets op tegen om zulke advertenties te ontvangen.

Digix

Dichter bij huis is er het Belgische bedrijf Digix. Zij bestaan sinds 2008 en zijn gespecialiseerd in het uitwisselen van digitale content  tussen persoonlijke mobiele toestellen en adverteerders. Zij maken gebruik van 3 soorten ‘tools’: Mobicloud™ (Wi-Fi, Bluetooth, 3G), QR Codes (‘Quick Response‘) en het mobiele web. Door verschillende tools te gebruiken, biedt Digix veel mogelijkheden aan: QR-codes kunnen gebruikt worden om traditioneel marketingmateriaal zoals een bedrijfsfilm, visitekaartjes, brochures enzovoort te digitaliseren zodat een gebruiker/klant het materiaal meteen op zijn mobiele toestel ontvangt. Op die manier worden voor de adverteerder de productiekosten van al het materiaal aanzienlijk verminderd en wordt het gebruiksgemak ervan voor de gebruiker verhoogd. Implementaties van technologieën uit de noemer Mobicloud™ doen een beetje denken aan Google mobile ads. Ook hier krijgen klanten een coupon of korting op basis van hun locatie. Wanneer ze dus in de buurt komen van een bepaalde winkel of  zelfs winkelstraat (project in de Kammenstraat) komen, ontvangen voorbijgangers winkelinformatie van de desbetreffende handelaar. Een andere, zeer geslaagde implementatie is de audio guide die Digix ontwierp voor Tour & Taxis. Bezoekers van de site kunnen op elk mobiel toestel dat uitgerust is met Wi-Fi en/of Bluetooth een audio guide downloaden. Op die manier krijgt het bezoek aan de site een interactief aspect.

QR_Tagging

Mobiel adverteren: een must?

Aangezien mobiel internet enorm in de lift zit, zou dit wel eens de volgende logische stap kunnen zijn in de reclamestrategie van veel bedrijven. Volgens Forrester Research zou tegen 2014 39% van de gehele Europese bevolking mobiel internet hebben. In 2008 was dat slechts 13%.

mobiel_bevolking

Voorzichtigheid is geboden: volgens het onderzoek ‘Mobile Advertising Nederland 2010’ worden advertenties via mobiel internet het minst gewaardeerd (8%), in vergelijking tot traditionele media als tijdschriften (37%), dagbladen (32%) en internet (14%). Waarschijnlijk komt dit doordat een mobiele telefoon persoonlijker is en omdat mensen advertenties in traditionele media al meer gewoon zijn dan via mobiele telefoons. Adverteerders moeten dus opletten voor irritatie en overkill.

Mobiele advertenties vs mobiele applicaties

Er moet ook een onderscheid gemaakt worden tussen het adverteren via advertenties zoals hierboven besproken of via applicaties. Applicaties die relevant en bruikbaar zijn voor de gebruikers, worden beter onthaald en hebben een hogere CTR dan gewone tekstadvertenties. De penetratie van smartphones is in 2010 gestegen is naar ongeveer 20%, het aantal gebruikers van mobiel internet heeft de kaap van 2 miljoen gebruikers gerond en de gemiddeld gespendeerde tijd op het internet via mobiele toestellen bedraagt ongeveer een kwartier tot een half uur. Een mobiele reclamestrategie opnemen in het businessplan is dus een mooie investering voor de (interactieve) toekomst. Aangezien er nu al veel zoekacties via mobiele toestellen verricht wordt en dit in de toekomst alleen maar zal toenemen door applicaties als Google Voice Search, is er opnieuw enorm veel potentieel voor SEM. Daarenboven kan er dankzij de mobiele zoekmachines een nieuw aspect aan SEO toegevoegd worden: Mobile Search Engine Optimization. Een hoopvolle toekomst, ook in België.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *