Miljarden van Google en Microsoft voldoen niet voor twitter

Twitter_GoogleTwitter is zeer gegeerd. Enerzijds omdat het aan populariteit blijft winnen en anderzijds omdat het waarschijnlijk het enige ‘sociaal’ bedrijf is dat de concurrentie kan aangaan met het almachtige Facebook. En dat is nu net dé reden waarom Google enkele maanden geleden – volgens geruchten – $2,5 miljard bood om Twitter over te kopen en Microsoft zelfs 4 miljard. Beide bedrijven willen Twitter niet in handen van de andere zien vallen.

Business Insider dringt al 18 maanden aan bij Google om Twitter te kopen. Toen had het hen waarschijnlijk een pak minder gekost dan het hen nu zal kosten, ALS ze Twitter al mogen en kunnen kopen. Wat Twitter ook waard is, voor Google is het zijn geld zeker meer dan waard. En wel om de volgende redenen:

  • Facebook begint een serieuze bedreiging te worden voor de core business van Google en Twitter is het enige ‘sociale’ bedrijf dat Google kan kopen en dat kan concurreren met Facebook. Mensen spenderen nu al meer tijd aan het gebruik van Facebook dan aan het gebruik van Google en binnenkort zal Facebook dan ook de grootste website ter wereld worden. Facebook wordt stilaan een communicatie ‘desktop’ dat zelfs Gmail zou kunnen verdringen. De Facebook-Skype partnership en Facebook Messages helpen hier goed aan mee. Facebook zou zelfs een zoekproduct kunnen opstarten dat zoekinkomsten kan wegnemen van Google. De kans bestaat ook dat Facebook de browser en desktop voor veel mensen zal vervangen wat zou kunnen leiden tot een scenario waarin Google Facebook zal moeten betalen voor distributie. Hoe Facebook Google juist zal bedreigen is nu nog onduidelijk, maar de mogelijkheid hiertoe groeit dagelijks. Google kan Facebook niet kopen en al de rest in de sector is vrij waardeloos. Twitter is dus de enige optie voor Google.
  • Apple, de andere aartsvijand van Google, is nu ook zijn eerste stappen binnen de sociale mediawereld aan het zetten. Hoewel de inspanningen momenteel vrij nutteloos lijken te zijn, zou dat binnenkort wel eens kunnen veranderen en dan wordt het opletten geblazen voor Google.

  • De pogingen van Google om een sociaal netwerk op te zetten zijn totaal geflopt. En momenteel zijn er geen redenen om te denken dat dit ooit zal veranderen.
  • Google heeft momenteel $30 miljard dollar ter beschikking staan waar het eigenlijk niets mee doet. Dat geld dient om ‘dingen’ te kopen. Google zal niet snel een dividend uitbetalen. Google zou dus van de ene dag op de andere $5 miljard kunnen overdragen naar de investeerders van Twitter en de aandeelhouders van Google zouden dat zelfs niet merken.
  • Door Twitter en al zijn applicaties over te nemen zou Google een enorme stap vooruitzetten in het verdringen van de desktop. Die producten zouden ook zeer gemakkelijk in Chrome ingebouwd kunnen worden. Bovendien zou de overname voor meer developers zorgen binnen het ecosysteem van Google waardoor het voordeel zou behalen tegenover Apple en de iPhone/iPad.
  • Twitter experimenteert momenteel met een inkomstenmodel en Eric Schmidt van Google gelooft in de monetisatie van Twitter. Google zou Twitter dus moeten kopen, ook al mochten ze denken dat Twitter nooit geld zou opleveren, al was het maar om betrokken te geraken in de ‘social-network business’. Maar aangezien Schmidt verwacht dat Twitter geld zal opleveren, MOETEN ze Twitter kopen.

Maar hoeveel zou het Google op dit moment kosten om Twitter te kopen? Waarschijnlijk zo’n $5 à $7 miljard. Twitter doet anderzijds goed z’n best te doen dat het niet te koop is en waarschijnlijk is Twitter ook helemaal niet te koop. En juist daarom zou Google een bod moeten uitbrengen dat ze gewoonweg niet kunnen weigeren. Een bedrag van $5 à $7 miljard zou Twitter wel eens kunnen overtuigen.

Maar zal Google dit ook daadwerkelijk doen? Waarschijnlijk niet. Een voormalige senior executive van Google zegt dat Google nooit iets koopt tenzij ze denken dat ze belachelijk gaan overkomen wanneer iemand anders het eerst koopt. Dit is, volgens de ex-Googler, dé reden waarom Google plots besloot om toch te bieden op AdMob; omdat Apple van plan was AdMob te kopen.

Dus tenzij een ander bedrijf een serieus bod voorlegt aan Twitter –  en er is slechts één bedrijf dat het zich kan permitteren van Twitter te kopen (Microsoft) – zal Google wellicht niets ondernemen. Tot dat het te laat is natuurlijk.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *