Microsoft valt Gmail aan: “Google respecteert je privacy niet”

Microsoft Vs GoogleMicrosoft valt Google’s Gmail frontaal aan met hun nieuwste ‘Scroogled‘ campagne, in een poging de gebruikers over te halen om naar Outlook over te stappen. De boodschap is kort en krachtig: “Google scant je e-mail berichten op trefwoorden, om je gericht advertenties voor te schotelen. Wij doen dat niet”. De campagne krijgt echter ook heel wat kritiek.

Het is niet de eerste keer dat Microsoft Google aanvalt, in november richtte Microsoft zijn pijlen op Google’s zoekmachine.

 

Don’t get scroogled

Microsoft lanceerde de campagne onder de naam “Don’t get scroogled“. Met deze campagne probeert Microsoft Google zwart te maken, en proberen ze gebruikers van Google te overtuigen om over te stappen op Outlook en om de Bing zoekmachine te gebruiken. Voor de huidige campagne lanceerde Microsoft een aantal dramatische filmpjes op de campagnesite scroogled.com, waarin ze beweren dat Google al je persoonlijke e-mails scant om je vervolgens gerichte advertenties te tonen. Tevens beweren ze dat Google je geen optie geeft om te vermijden dat je e-mails worden gescant.Scroogled

Veel kritiek op de campagne

Microsoft is in deze campagne niet helemaal eerlijk, en dat zullen ze geweten hebben! Op de Scroogled Facebook pagina komt heel wat kritiek op de campagne, en ook een Twitter zoekopdracht op de #scroogled hashtag levert heel wat negatieve tweets over de campagne  op. Heel wat mensen hekelen het feit dat Microsoft beweert dat je niet kan vermijden dat je e-mails gescant worden door Google, terwijl dat wel degelijk kan. Boven of naast de advertenties die je ziet staat er namelijk een link ‘waarom deze advertenties?’, en via die link kan je je afmelden voor gepersonaliseerde advertenties. Dat er geen ‘opt out’ is, is dus een regelrechte leugen van Microsoft.

Daarnaast ‘vergeet’ Microsoft in de filmpjes ook te vermelden dat ook zij je e-mails scannen. Als we op de campagnesite even doorklikken naar ‘our position’, dan lezen we dat ook Outlook je e-mails scant, om je te beschermen tegen virussen en spam. Het enige verschil met Google is dat Microsoft die informatie niet gebruikt om gerichte advertenties te tonen.

We kunnen ons daarbij de vraag stellen in hoeverre het scannen van je e-mails voor het tonen van gepersonaliseerde advertenties echt onze privacy schaadt. Het scannen van je e-mails gebeurt immers automatisch, door soortgelijke robots die je e-mail ook scannen op virussen en op spam. De campagnefilmpjes wekken echter de indruk dat echte personen je e-mails te zien krijgen. Als adverteerder krijg je ook niet te zien aan wie je advertenties precies getoond worden. Dat Gmail gratis is, is trouwens net te danken aan die advertenties.

Het lijkt erop dat deze campagne zich dus wel eens als een boemerang tegen Miscrosoft zou kunnen keren! Wat vind jij van deze manier van campagne voeren door Microsoft? Laat het ons gerust weten in de comments.

Executive Summary

Don’t get scroogled
Microsoft lanceert een nieuwe campagne, genaamd ‘Don’t get scroogled’, waarin ze Google’s Gmail frontaal aanvallen.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *