Matt Cutts over SEO | Links, over-optimization & social media

 

Een website verbeteren op vlak van SEO is belangrijk om beter te scoren op Google, maar hoe ver moet die optimalisatie gaan? Er was niet echt een limiet op wat je kon doen, zelfs de minder propere technieken, ook wel bekend als gray en black hat SEO, werden zelden afgestraft. Hier komt mogelijk verandering in!

Matt Cutts collector's card

Vorige week kondigde Google guru Matt Cutts een Google Penalty aan voor “over-optimalization”. Volgens hem zouden websites met echt goede content te weinig kansen krijgen in de zoekresultaten, terwijl minder kwalitatieve teksten wel goed scoorden door betere SEO.

De gevolgen voor SEO

White hat SEO

Volgens Matt Cutts zou er voor white hat SEO (alles dat binnen de regels van Google valt) geen penalty zijn. Dit betekent echter niet dat zij ook geen gevolgen zullen voelen van deze filisofie van Google. Als Google wilt dat sterke content goed scoort ongeacht de SEO, dan kunnen zelfs basics als page titles en headings in waarde verliezen. Hoewel dit je niet naar beneden zal duwen in de resultaten, kunnen andere sites wel opklimmen door sterker te zijn op vlak van links of social media.

Linkbuilding & social media

Opvallend in het interview met Matt Cutts is de nadruk op deze twee elementen. Links zijn voor Google nog steeds het #1 signaal om te zeggen of een website goed is of niet. Daarnaast zijn er signalen uit verschillende sociale netwerken zoals Facebook en Twitter die helaas niet erg toegankelijk zijn voor Google, bovendien gebruiken ze no-follow links waardoor linkx op deze sociale netwerken niet rechtstreeks een invloed hebben op de autoriteit van je site.

In het interview laat Matt Cutts wel weten dat indien ze een grote activiteit merken rond een website op social media, dat ze deze dan ook zullen testen in de zoekresultaten ongeacht hun autoriteit op basis van links. Als je tussen de lijntjes leest kan je dus zeggen dat Google waarschijnlijk rekening houdt met de click-through-rate van een zoekresultaat en de bounce rate. Dit zijn echter slechts twee van ongeveer 1000 signalen die Google gebruikt, de waarde ervan is dan ook moeilijk in te schatten.

Conclusie

We weten al langer dat Google weg beweegt van technische SEO richting populaire content, content marketing is dan ook al erg populair geworden. Met dit interview liet Matt Cutts (en Bing) weten dat Google weer een stap in die richting zet. Voor iedereen die nog een gray of black hat draagt is het dus oppassen voor een daling in zoekverkeer, voor de rest is het simpelweg een reminder om niet te vergeten dat content gemaakt is voor gebruikers niet voor zoekmachines en dat goede content deelbaar is.

Voor een volledig transcript van het interview kan je terecht op de site Robsnell.

Executive Summary

Wat? Matt Cutts bekijkt de toekomst van SEO
En? “Traditionele SEO” zal nog meer plaats moeten maken voor content en autoriteit via onder andere social media!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *