Maakt Google winsten ten koste van kleine ondernemingen en uitgevers?

De jaarlijkse inkomsten van Google nemen cijfers aan waar andere grote bedrijven zeer jaloers op zouden zijn. Het grootste deel van die inkomsten komt voort uit advertenties die worden getoond op Google en Google partnersites. Een groot deel van deze Google partners zijn kleine ondernemingen en uitgevers. Ze zijn partners van Google in de eerste plaats om hun eigen revenu te doen stijgen d.m.v. affiliate marketing of gewoon adverteren op het Google netwerk. Maar anderzijds hebben zij ook ervoor gezorgd dat Google zo een sterke revenu haalt uit zijn adverteringsmogelijkheden.

Aaron Wall, vooraanstaand SEO-specialist en oprichter van SEOBook.com, publiceerde afgelopen donderdag een artikel op de SEOBook blog waarin hij kritsch was over Google, de manier waarop zijn advertenties en links getoond werden in de zoekresultaten en wat de gevolgen zijn voor de inkomsten van adverteerders en van Google zelf.

Enkel Google zichtbaar op Google?

Aaron Wall begint zijn betoog met een printscreen van de zoekactie “HD Monitors” in Google. Meteen is goed te zien waar Wall zijn vinger op gaat leggen. Hij geeft zelf aan dat hij gebruikt maakt van een grote monitor en toch krijgt hij in de zoekresultaten boven de fold enkel Google advertenties en links naar Google pagina’s te zien.

Degene die genoeg ronddwalen op het net hebben deze lay-out waarschijnlijk als eens gezien. Maar wat Wall vooral interesseerde, waren de gevolgen voor de spelers hun revenus.

Gevolgen voor de revenu

Wall haalt aan dat Google in 2010 ieder kwartaal gelijk of meestal minder in revenu steeg dan de partnersites.

  • Q1: Google steeg 20% en Partnersites stegen 24%
  • Q2: Google steeg 23% en Partnersites stegen 23%
  • Q3: Google steeg 22% en partnersites stegen 22%
  • Q4: Google steeg 22% en partnersites stegen 24%

Nadat Google zijn zoekalgoritme licht heeft aangepast, zien we met de ingang van 2011 dat de revenu van Google ieder kwartaal veel hoger is dan deze van de partnersites. Er zijn zelfs kwartalen dat de stijging in revenu zelfs het dubbele is t.o.v. de partnersites.

  • Q1: Google steeg 32% en de partnersites stegen 19%
  • Q2: Google steeg 39% en de partnersites stegen 20%
  • Q3: Google steeg 39% en de partnersites stegen 18%

Iets anders dat meteen opvalt is niet enkel de stijging bij Google maar ook de daling bij de partnersites t.o.v. de kwartalen in 2010.

Google heeft deze ommekeer kunnen bewerkstellen door systematisch meer mensen door te sturen naar Google sites en sites waar Google inkomsten van genereert. De keerzijde van de medaille is voor de ondernemers die inkomsten genereren uit affiliate marketing. Zij zien hun inkomsten minder stijgen.

Heeft SEO nog nut?

Met het overdreven promoten van Adwords lijkt Google steeds meer bezig te zijn met genereren van inkomsten dan het aanbieden van sterke diensten. Met de uitspraak: “Forget SEO! To be visible in Google today, try Adwords.”, werd er veel kwaad bloed gezet in de SEO community. Maar Matt Cutts zelf heeft over deze problematiek nog laten weten dat SEO iets blijvend is. Zo zal, Volgens Cutts, SEO evolueren maar wel altijd blijven bestaan.

De vraag is nu wat Google van plan is? De grote fout zou zijn dat men bij Google kiest voor grote winsten en vergeet wie hun de mogelijkheid heeft gegeven om zo te kunnen groeien: de kleine ondernemers en uitgevers! Als Google deze lay-out steeds harder gaat pushen dan kunnen we vrezen voor het voortbestaan van de Google zoekmachine. Want binnen de kortste keren zal er een nieuwe speler zijn die toekomt aan de noden van het publiek. Maar zover zijn we zeker nog niet.

Wat denken jullie van deze nieuwe pagina indeling? Zal Google zich hiermee in de eigen voet schieten? Laat het ons even weten!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *