Knowledge Graph | Google zet nog een stap richting semantic search

Iedereen kent het probleem wel je bent op zoek naar een bepaald onderwerp, maar de Google zoekresultaten zijn totaal irrelevant. Dit is niet altijd de schuld van Google voor het tonen van slechte zoekresultaten, maar eerder de vele betekenissen die één woord of groep woorden kan hebben.

Denk bijvoorbeeld maar aan de “Big Bang”. In de eerste plaats denk je misschien aan de oerknal, het ontstaan van het heelal, anderen denken dan weer aan de TV serie The Big Bang Theory maar er is ook de film The Big Bang (volgens IMDB niet zo goed). Ook voor andere termen als “candy”, “andromedia”, “Apple” en nog veel meer zijn er verschillende betekenissen die door elkaar staan in Google.

semantic search

Semantic Search

Om het eenvoudiger te maken te bepalen welke Big Bang je bedoelt zal Google voortaan de meest populaire mogelijkheden tonen met een slider of linls met related searches. Je hoort het goed een slider! Deze update zal dan ook voor tablets en smartphones worden geoptimaliseerd, je zal dus simpelweg kunnen swipen tussen de verschillende mogelijkheden die Google aanbiedt. Op een desktop zien we momenteel helaas enkel saaie links.

Andromeda zoekopdracht knowledge graph semantic web

De Knowledge Graph gaat echter veel verder dan enkel bepalen wat je bedoelt, deze Google update zal ook informatie tonen in de zoekresultaten. Eerder waren er al enkele definities opgenomen bovenaan Google met links naar relevante sites zoals Wikipedia, andere online encyclopedieën en woordenboeken. Nu wordt de volledige rechterbalk ingepalmd voor informatie rechtstreeks in Google. Daarin zullen onder andere geboorte data van beroemde personen en zelfs kleine biografieën getoond worden.

Bij een zoekopdracht naar “Apple” kregen we bijvoorbeeld al een vak met people related to Apple te zien zoals Tim Cook en Jonathan Ive. Het feit dat Steve Jobs er niet tussen staat toont echter dat de meest relevante zoekopdrachten nog niet 100% correct zijn naar onze mening. Als we op Tim Cook zoeken zien we gelukkig wel Steve Jobs als relevante link staan.

Tim Cook zoekresultaten op Google

Google gaat dus nog een beetje verder en raadt andere zoekopdrachten aan die relevant zijn voor het thema dat je gekozen hebt. Google kijkt wat gebruikers eerder hebben gezocht of waarop ze geklikt hebben nadat ze bijvoorbeeld Michelangelo zochten. Een relevante zoekopdracht is dan bijvoorbeeld de Italiaanse renaissance of andere kunstenaars uit deze kunstperiode.


Taj Mahal met Knowledge Graph info in zoekresultaten

De Knowledge Graph zelf testen

In de eerste plaats moeten we zeggen dat dit een evolutie is waar we al jaren op zitten te wachten. We zijn dan ook blij dat ze deze nu al aan het uitrollen zijn. Op de Google blog werd vermeld dat op Android 2.2+ toestellen en iOS4+ deze nieuwe vorm van zoeken nu zouden kunnen zien. Helaas laat mijn Xperia nog niets nieuws zien, maar in Europa kunnen we natuurlijk altijd wat langer wachten. Als je het toch al eens wilt testen kan je naar Google US  surfen om te zoeken op Taj Mahal bijvoorbeeld.

Gevolgen van de Knowledge Graph

Voor adverteerders is dit misschien niet zo’n goed nieuws. De hele rechterkant van het scherm wordt nu gebruikt voor informatie in plaats van advertenties. Ook bovenaan de resultaten zal er waarschijnlijk iets minder plaats zijn voor advertenties om relevante zoekopdrachten te tonen. Aan de andere kant zijn de zoekresultaten die de Knowledge Graph triggeren meestal niet de zoekresultaten waarop veel geadverteerd wordt. Wie wilt er dan ook advertenties zetten op de Taj Mahal?

Voor websites kan het dan weer betekenen dat bezoekers niet meer op hun website komen als er voldoende informatie op Google zelf staat … misschien komt deze informatie dan nog van hun website. In de eerste plaats gebruikt Google wel informatie van hun eigen producten, maar we weten allemaal dat Google het niet erg vindt om content te lenen, dat is toch een zoekmachine? Helaas voor iedereen die advertenties gebruikt voor wat extra inkomsten en ook voor branding is die geen goede evolutie.

Wat denk jij van de update? Als regelmatig gebruiker van Google zijn wij in ieder geval tevreden, maar we zullen zien hoe ver Google zal gaan.

Executive Summary

Knowledge Graph
Google evolueert richting semantic search
Google Update
Zoeken op een term met verscheidene betekenissen zal veel eenvoudiger worden!
Relevante zoekopdrachten en informatie op Google
Enkele extra’s die Google een nog sterker hulpmiddel maken op iedere zoektocht naar informatie.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *