Is de “long tail of search” stervende of springlevend?

Je hebt waarschijnlijk al wel eens van “long tail keywords” gehoord in de wereld van zoekmachine marketing. Vaak wordt deze term gebruikt om te verwijzen naar langere zoektermen die bestaan uit meer dan 2 woorden. Dit is echter een te beperkte definitie. De long tail zijn alle zoektermen die simpelweg minder gebruikt worden dan de populairste alternatieven.

Stel je beheert een webshop voor een kledingszaak. De termen met het meeste zoekverkeer voor het assortiment truien zijn dan woorden als: trui, truien, sweater. Dergelijke algemene termen hebben individueel inderdaad het meeste verkeer, daarom zullen alle concurrenten ook deze termen gebruiken om klanten aan te trekken. De concurrentie zorgt er dus voor dat deze termen duurder zijn via AdWords en ook een top 3 plaats behalen in de organische zoekresultaten is ook verre van eenvoudig.

Long tail grafiek

Als alternatief kennen we sinds 2004 de term long tail. In de wereld van SEO zijn long tail keywords de minder gebruikte zoektermen voor de producten die je wilt verkopen. Deze termen hebben individueel minder zoekverkeer dan de grootste keywords, maar het aantal verschillende termen is voor sommige producten bijna onuitputtelijk. Specifiekere termen zijn dus minder concurrentieel en je kan tegelijk sneller tot een verkoop overgaan door een aangepaste landingspagina voor die specifieke term.

Groene truien, blauwe fleece truien, witte lamswollen truien, zwarte fleece trui met kap kopen

Voor sommige productcategorieën is het echter moeilijk om specifieke termen te bedenken. Op hoeveel wijzen zal iemand bijvoorbeeld zoeken naar een toilet online? Keywords met betrekking tot truien daarentegen kan je specifiek maken door de algemene termen te combineren met kleuren en materialen. Dergelijke specifieke zoektermen zorgen voor gericht verkeer, je kan potentiële klanten meteen naar de producten die ze zoeken leiden en er zit minder concurrentie op …

Gevolg? Een lagere CPC in AdWords en sneller hoger scoren in de organische zoekrsultaten.

Maar klopt dit verhaal nog wel? Met een blik op enkele AdWords campagnes merken we meteen dat de algemene termen nog steeds erg duur zijn, terwijl er kansen zijn bij specifiekere termen. Maar met het hulpprogramma voor zoekwoorden krijgen ook je concurrenten deze mogelijkheden te zien en door middel van brede zoektermen zullen zij vaak mee concurreren op jouw specifieke zoekwoorden, hoewel specifiekere termen door de AdWords veiling wel worden bevoordeeld door een hogere quality score.

De toekomst van organische zoekresultaten & de long tail of search

Voor organische zoekresultaten ziet de toekomst van long tail er dan weer somber uit. Onderstaande infographic toont de veranderingen die Google over de laatste maanden heeft doorgevoerd die enkele organische mogelijkheden om gebruik te maken van de long tail niet meer mogelijk of erg moeilijk maakt. Google instant is hier misschien wel het bekendste voorbeeld van. Door middel van aanbevelingen leidt Google nu nog meer mensen naar een kleiner aantal populaire zoektermen.

Toch moeten we hier een grote voetnoot bij plaatsen. Hoewel Google moeite doet om internationaal een sterk product neer te zetten, ziet Google er in België anders uit dan in Nederland en biedt Google in de VS nog eens andere mogelijkheden. Google shopping is bijvoorbeeld nog niet gelanceerd in België. In Nederland daarentegen werd het in mei al gelanceerd in in de VS is het men concept zelfs al aan het herbekijken… Ook op vlak van taalcorrecties is Google in het Nederlands nog lang niet even geavanceerd als in het Engels, waardoor er nog steeds tal van mogelijkheden zijn om gebruik te maken van de long tail in de Lage Landen.

Denken jullie dat het einde van de long tail voor SEO (& SEA?) in zicht is? Of is deze infographic nog enkele jaren of decennia te vroeg?

long tail of search

 

Executive Summary

Wat? Google laat de long tail of search couperen…
Hoezo? Google Instant, de Panda update, … leidt tot steeds meer brede zoektermen…

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *