Impact op de markt door fusie tussen Yahoo en AOL

AOL_Yahoo

Gisteren meldden we dat AOL en private equity-firma’s de mogelijkheid onderzoeken om Yahoo over te nemen. Eén van de hypothethische scenario’s bestaat eruit om Yahoo van de beurs te halen zodat ze de tijd en de kans krijgen om moeilijke beslissingen te maken om het bedrijf terug op het goede spoor te krijgen. In dat scenario is er uiteraard geen sprake van AOL maar het is natuurlijk ook niet het enige scenario dat besproken wordt.

Maar wat gebeurt er met de allianties die de bedrijven opgesteld hebben wanneer er effectief sprake zou zijn van een overname of een fusie? Microsoft heeft een deal afgesloten met Yahoo en AOL heeft er één afgesloten met Google. De alliantie van Microsoft en Yahoo loopt 10 jaar en die van AOL en Google 5 jaar. Door die deals zou een samenwerking tussen AOL en Yahoo praktisch onmogelijk zijn.

AOL en Yahoo zouden hun activiteiten willen combineren om inefficiëntie te elimineren en waarschijnlijk ook enkele jobs. Uiteindelijk zouden beide bedrijven op hetzelfde platform willen werken. Hoe je het ook draait of keert, ofwel Microsoft ofwel Google zal de verliezer zijn in dit verhaal.

De vraag is dan of één van de twee vergoed zal worden voor de verloren waarde van het contract? Microsoft zal aandelen verliezen en ook veel bereik voor adCenter adverteerders en laat nou net dat dé reden zijn voor de ‘zoekalliantie’. Google zou minder aandelen verliezen maar zou ook moeten inboeten aan inkomsten en bereik.

De allianties hypothekeren dus een mogelijke fusie van AOL en Yahoo. Onderhandelingen met Google en Microsoft zullen dan ook enorm lastig worden gezien de wettelijke en financiële aspecten van de fusie.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *