Hoe track je QR codes met Google Analytics?

Een offline marketing campagne met QR codes is een geweldig idee, maar hoe kan je correct tracken hoeveel bezoekers er op deze manier naar de site zijn gekomen? In 3 simpele stappen kan je URL’s klaarmaken en de QR codes genereren zodat deze perfect getracked kunnen worden in Google Analytics.

Stap 1: Plan je marketing campagne.

Eerst moet je een duidelijk beeld voor ogen hebben hoe je je campagne wil uitwerken en segmenteren. Eens dat je QR codes aangemaakt hebt, is het uiteraard niet meer mogelijk om hier nog wijzigingen aan te brengen in Google Analytics.

Wil je gewoon tracken hoeveel bezoekers in het totaal binnenkomen op de website via QR codes of wil je verder op gaan splitsen per medium? Dit is bijvoorbeeld mogelijk als je je marketing doet via verschillende kanalen. Wil je een onderscheid tussen een mailing naar klanten waarbij je de QR code gebruikt en een advertentie in een lokale krant?

Je kan zo diep gaan opsplitsen als je zelf wilt en dit kan allemaal meegegeven worden naar Google Analytics.

Stap 2: Gebruik de Google URL-builder.

De volgende stap is URL’s aanmaken voor elk segment dat je in de vorige stap gekozen hebt. Hierbij kan je best gebruik maken van de Google URL-builder. Deze tool genereert url’s met parameters en verwerkt die vervolgens correct om geïnterpreteerd te kunnen worden door Google Analytics.

Als voorbeeld gebruiken we een campagne waarbij we in een vakblad een advertentie plaatsen met een Voucher code voor een gratis Google Analytics training. We vullen dan de gegevens als volgt in:

  • URL van de website: http://www.queromedia.be/qm/google-analytics-academy
  • Campagne Bron: QR-code
  • Campagnemedium: vakblad
  • Campagnenaam: voucher code juni 2011

Wanneer je al de parameters correct hebt ingevuld, klik je op de knop “URL genereren” en dan heb je de correcte getagde URL.

Google URL-builder

Stap 3: Genereer de QR code.

De laatste stap is het aanmaken van de QR code zelf. Je kan deze tegenwoordig laten genereren op veel verschillende sites. Bij dit voorbeeld maak ik gebruik van de URL shortener van Google zelf, namelijk: http://goo.gl/.

Je geeft hier bovenaan de URL in die je zonet hebt gegenereert met de URL-builder. Vervolgens klik je op de knop “Shorten” en dan krijg je een verkorte URL te zien.

Daarna klik je dan rechts naast de link op “Details >>” en dan verschijnt rechts bovenaan de QR code van je volledige URL.

Nu is het aan jullie. Veel succes!

Bron: http://blog.redclayinteractive.com/how-to-track-qr-codes-in-google-analytics/

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *