Hoe laat ik mijn site snel indexeren binnen Google? 5 tips

Onlangs kregen we de vraag of we een to-do list of eerder een how-to wilden opstellen waarin beschreven wordt wat je kan ondernemen om ervoor te zorgen dat een nieuwe site snel(ler) geïndexeerd wordt binnen Google, maar uiteraard ook binnen andere zoekmachines. Het antwoord, of beter de antwoorden, hierop hoef je niet zo ver te zoeken…

De noodzaak van een goede website structuur

Google_Search_Crawler

De manier waarop je site is opgebouwd is zeer belangrijk. Hoewel het Google Search algoritme steeds verfijnd wordt en Google steeds beter in staat is een pagina en de content ervan te begrijpen, blijft Google nog steeds een nogal ‘domme’ machine.

Net daarom is het zo belangrijk een goede website structuur te hebben zodat Google je site volledig kan lezen en doorgronden. Maak zelf even de denkoefening: ‘hoe moet een site opgebouwd zijn om zo duidelijk mogelijk te zijn voor een doorsnee bezoeker’. Denk daarbij aan een goede navigatie (deep links, breadcrumbs, …), een goede structuur qua content (h1, h2, h3, <p> tags, …) maar ook de manier waarop je de site opbouwt.

Joost de Valk raadt aan om tussen de 2 en 7 hoofdpagina’s (categorieën) te gebruiken. Aan die categorieën koppel je dan je subpagina’s. Zorg ervoor dat je site structuur in balans is. Hiermee bedoelt Joost dat iedere categorie min of meer hetzelfde aantal subpagina’s moet hebben. Heb je een categorie met het dubbel aantal subpagina’s t.o.v. andere categorieën? Tracht deze categorie dan op te splitsen. Stel voor jezelf een duidelijke en overzichtelijke website structuur op. Op deze manier zal de structuur ook duidelijker en overzichtelijker zijn voor zoekmachines en gebruikers.

Over de website structuur kunnen we nog lang doorgaan maar het bovenstaande zal je al aardig op weg helpen. Toch nog één belangrijk onderdeel: interlinking!!! Interlinking is zeer belangrijk (vandaar de drie uitroeptekens). Google crawlt je pagina’s (onder andere) door via alle links op je site te gaan, want als het goed is, is er een link naar iedere pagina waardoor dus ook iedere pagina geïndexeerd kan worden.

Zorg er dan ook voor dat je pagina’s die relevant zijn t.o.v. elkaar met elkaar linkt. Vergeet ook de deep links niet van op de homepage en stel tenslotte een goede sitemap op!

Zoekmachinevriendelijke URL’s bouwen

Een andere sterke tip is om zoekmachinevriendelijke URL’s te gebruiken. Een bijkomende tip hierbij: maak gebruik van een goed CMS. Een zoekmachinevriendelijk CMS zorgt er niet alleen voor dat je een goede website structuur kan opbouwen, het laat je ook toe zoekmachinevriendelijke URL’s op te stellen. Naast links zijn dus ook URL’s zeer belangrijk voor Google, maar ook voor de bezoeker.

Een duidelijke URL, waarin gebruik gemaakt is van keywords, zal beter presteren in Google aangezien het door de gebruiker gezochte keyword voorkomt in jouw URL en dan ook in het vet geaccentueerd wordt in de zoekresultaten. Maar een duidelijke URL zal er ook voor zorgen dat bezoekers ze beter kunnen onthouden en dus later rechtstreeks kunnen terugkeren naar je site.

Enkele tips voor een zoekmachinevriendelijke URL:

  • Een URL moet in eerste plaats leesbaar zijn. Gebruik dus woorden en vermijd tekens en parameters in je URL waar mogelijk
  • Als je URL uit meerdere woorden bestaat, gebruik je best koppeltekens om de woorden te scheiden
  • Cijfers (bv.: een datum) toevoegen helpt om opgenomen te worden in de resultaten van Google News maar maakt het moeilijk voor bezoekers om je URL te onthouden
  • Vermijd het (gemengd) gebruik van hoofdletters en kleine letters aangezien bepaalde servers hoofdlettergevoelig zijn
  • Als je je URL’s gaat herschrijven moet je ofwel gebruik maken van een speciale plug-in zoals ‘Sticky links’ ofwel moet je alle links correct herleiden (redirect) met een 301 redirect. Sticky links zorgt ervoor dat wanneer een URL (permalink) aangepast wordt, deze geen ‘broken link’ wordt maar automatisch herleid wordt naar de juiste link. Dezelfde links op andere pagina’s worden ook automatisch aangepast zodat je niet manueel iedere link moet gaan aanpassen.

Relevante content aanbieden

Relevante content is content met kwaliteit. Het Google Search algoritme wordt jaarlijks 500x (en meer) aangepast en een groot deel van die aanpassingen draait rond kwaliteit en relevantie. Het hoeft dan ook niet te voorbazen dat Google voorrang geeft aan sites met kwalitatieve content die relevant is voor de bezoekers.

Goede content leidt er daarnaast ook toe dat mensen actiever gaan zijn op je site: ze zullen doorklikken naar andere pagina’s, iets liken of delen (wat je ook ten goede komt!), enzovoort. Dit geeft een signaal bij Google dat je site kwalitatief is. Als de bounce rate van je site daarentegen hoog is omdat mensen meteen terug wegklikken, zal de ranking van je site ook lager liggen en verkleint de kans dat je snel geïndexeerd wordt en snel zult scoren in de zoekresultaten.

Ten slotte is relevante content uiteraard ook van groot belang om bezoekers naar je site te krijgen. Sterke content zal er dan ook voor zorgen dat mensen willen linken naar je site of dat ze je content gaan liken en/of delen via social media. En inbound links zijn één van de betere manieren om je site snel te laten indexeren…

Kwalitatieve inbound linksinbound_links_snelle_indexatie

Als laatste punt (er zijn er wellicht nog…) zijn links van enorm groot belang om je site te laten indexeren. We vertelden in het begin van het artikel dat Google je site ondermeer via de links op je site crawlt en indexeert. Google volgt als het ware alle links op je site. Zorg er dan ook voor dat er op andere sites een vermelding staat van jouw site. Indien je al bestaande sites hebt, kan je van hieruit linken naar je nieuwe site. Houd er wel rekening mee dat die links relevant moeten zijn zodat je link juice kan doorgeven. Kies dus pagina’s met een hoge Page Rank zodat jouw site hier mee kan van genieten. Het doorgeven van link juice geldt trouwens ook binnen je eigen site. Net daarom zijn deep links zo belangrijk.

Eén van de beste manieren om snel waardevolle links naar je site te genereren? Social media! Plaats share buttons op je site en verspreid zelf je sterke content via social media. Zo vergaar je vele links naar jouw site. Google hecht hier trouwens ook (veel) waarde aan waardoor je site een betere beoordeling kan ontvangen als ze veel vermeld wordt op sociale netwerken.

Kwaliteit/snelheid server & site

Eén van de ‘Google signalen’ van een goede site is de page speed (Google heeft hier de page speed service voor bedacht). Des te sneller een site laadt, des te beter. Ook hierin zal een goed CMS een belangrijke rol spelen. Zo heb je in WordPress bepaalde modules die onder andere de caching bepaalt. Best tracht je zoveel mogelijk van je site in caching te plaatsen omdat de site dan ‘onthouden’ wordt waardoor het dus minder tijd en moeite zal kosten om de site opnieuw te laden.

De kwaliteit van je site heeft natuurlijk ook te maken met de code van je site. Het framework van je site moet dus zo weinig mogelijk overbodige code bevatten. Ook hier helpt een goed CMS. Een goed CMS zorgt er namelijk voor dat tijdens het aanmaken van de inhoud weinig extra code gegenereerd wordt.

Zorg er ten slotte voor dat je een snelle, betrouwbare server hebt. In het beste geval is dit een dedicated server maar hiervoor kunnen de kosten al eens oplopen. De voordelen tegen de nadelen afwegen is dus de boodschap…

Zorg er wel eerst voor dat je al het voorgaande in orde hebt gebracht. Een snelle server met een ‘waardeloze’ site qua SEO zal er niet voor zorgen dat je sneller geïndexeerd wordt.

En nog tips?

Op het web doen nog andere manieren de ronde om je site snel te laten indexeren in Google en andere zoekmachines. Iets wat vroeger goed werkte maar vandaag minder waarde krijgt, is het aanmelden van je site op directories. Directories zijn net als zoekmachines maar zij worden door mensen samengesteld en niet door crawlers.

Een andere manier is om je site aan te melden bij Google Webmaster Tools. Best meld je jouw site hier sowieso voor aan. Op die manier kan je de prestaties van je site goed opvolgen en ingrijpen waar nodig. Maar door je site aan te melden op Google Webmaster Tools, reik je Google meteen de link naar jouw site aan. Of de crawlers dan ook effectief sneller gaan langskomen, durven we niet met zekerheid zeggen.

Een laatste (er zijn er nog hoor…) interessante manier ontdekte ik op Pinnacle Web. Volgens de webmasters op Pinnacle Web helpt het om meteen Google Analytics code aan je site toe te voegen. Ook al is deze nog niet af, het zal ervoor zorgen dat de site sneller geïndexeerd wordt; volgens Pinnacle Web zelfs de dag erop al!

Heb jij nog een andere tip? Deel ze dan hier mee of bespreek ze in onze Q&A-sectie!

Bekijk zeker ook even de volgende artikels boordevol tips en achtergrondinformatie over het indexeren in Google:

8 basics van zoekmachine optimalisatie

Meer content, snellere indexatie – het ‘Freshness’ algoritme

Indexatieproblemen detecteren met je sitemaps

URL aanmelden bij Google heeft geen invloed op vindbaarheid website

Executive Summary

Wat? We geven je 5 tips om je site sneller te laten indexeren in Google en andere zoekmachines
En? Want een snellere indexatie zorgt ervoor dat je sneller en meer bezoekers zal ontvangen!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *