Hoe het internet en ‘online’ ook constructief gebruikt kan worden

Het rekruteren lijkt mee te verschuiven met het marketinglandschap want bedrijven gaan nu actief op zoek naar sollicitanten via social media netwerken, blogs, sites enzovoort. We hebben al de meest originele sollicitaties gezien, zoals die van Matt Epstein die spontaan bij Google solliciteerde. En ook zulke dingen spreken dus veel meer aan dan eender welke papieren CV.

Je online identiteit vertelt dan ook veel meer over jou dan een CV en motivatiebrief tezamen. Volgens Knack biedt de online informatie ook veel meer relevante info aan aanwervende bedrijven. Als je de data van profielen op Linkedin, Facebook, Twitter, Google Plus, Flicker, enzovoort combineert, hoef je iemand al bijna niet meer te ontmoeten om hem te kennen.

Maar het contact tussen consument en bedrijven en merken gaat verder dan alleen maar online rekruteren

Online dialoog, meer dan marketing – Google Solve for XSolve-for-X-Google-online-forum

Online rekruteren is eigenlijk ook niet zo nieuw meer, maar dat bedrijven steeds meer zelf op zoek gaan naar werknemers en dus ook zelf de online dialoog aangaan met de consument zet wel tot denken over waar we online naartoe gaan. En Google laat ons zien waar die dialoog tussen bedrijven en consumenten toe kan leiden. En dat doen ze met Google Solve for X waar ze trouwens ook een blik op onze toekomst geven.

Solve for X is een online forum waar radicale ideeën besproken kunnen worden om globale problemen op te lossen. X staat in dat geval voor de kruising tussen een radicale oplossing, baanbrekende technologie en zo’n globaal probleem. Google bouwt zo meteen ook aan de toekomst van Google Plus want ze nodigen mensen uit om op Google Plus mee te praten en denken over verschillende problemen. Solve for X tilt meteen het niveau van Google Plus omhoog want waar je op Facebook tegenwoordig meer haat- dan fangroepen vindt, vind je op Google Plus steeds meer ‘intellectuele’ en serieuze content.

Enkele van de onderwerpen die op Solve for X en op de Google Plus profielpagina besproken worden, zijn:

  • globale waterschaarste
  • efficiënte voedingsproductie
  • impact van hoger onderwijs
  • het visualiseren van mentale beelden
  • productiviteit van de landbouw

Aan ieder onderwerp wordt trouwens al gewerkt door (o.a.) de mensen die je ziet op de site. Bij verschillende personen vind je ook presentaties over zeer interessante en baanbrekende ideeën. Het visualiseren van mentale beelden bijvoorbeeld kan vele barrières doorbreken, zowel op taalvlak als voor dove mensen tot zelfs het opnemen van onze dromen. Onderwerpen als waterschaarste en het ontzilten van zout water, een efficiënte voedingsproductie en het belang van onderwijs voor iedereen zijn dan weer zeer belangrijk op globaal vlak en naar onze toekomst toe.

Het internet biedt iedereen een stem

Het grotere plaatje is dat er steeds meer constructieve dingen gedaan worden met het internet. Dankzij het internet vinden ook steeds meer ijzersterke ideeën van het volk via het internet hun weg naar de grote bedrijven en overheden. Ideeën die dus tot oplossingen voor grote en zeer grote problemen kunnen leiden. (social media) Revoluties kunnen dan soms wel voor een oplossing zorgen maar een goede (online) dialoog kan zeker en vast tot veel meer leiden.

En dat is wat Solve for X nu tracht te bewerkstelligen. Een geweldig initiatief dat we alleen maar kunnen toejuichen!

Alle onderwerpen en presentaties kan je bekijken op het We Solve for X YouTube kanaal

Executive Summary

Wat? Online profiling en de online dialoog
En? Hoe het internet voor een oplossing voor globale problemen kan zorgen…

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *