Hoe Google je zoekresultaten personaliseert

Google is al een aantal jaren bezig met de personalisatie van de zoekresultaten. Onlangs werden Gmail en Google Drive nog toegevoegd aan de persoonlijke zoekresultaten. Mensen die dezelfde zoekterm ingeven, zullen daarom vrijwel nooit dezelfde websites bovenaan zien staan. Zelfs als je niet ingelogd bent, slaagt Google erin om je zoekresultaten te personaliseren. Ontdek welke factoren Google zoal gebruikt voor gepersonaliseerde zoekresultaten.

Geografische locatie

De Google zoekresultaten zijn in de eerste plaats gebaseerd op je geografische locatie. Zowel afhankelijk van landen als op basis van steden kunnen de zoekresultaten zeer verschillend zijn. Google zal namelijk websites bovenaan ranken, die zowel de meest relevante zoekwoorden bevatten, als het dichts bij jouw locatie in de buurt zijn.

Gepersonaliseerde zoekresultaten op basis van geografische locatie

Zoekhistoriek

Om je zoekresultaten te personaliseren, doet Google eveneens beroep op je zoekhistoriek, die verschillende jaren terug gaat. Dat kan uiteraard alleen als je ingelogd bent en het onthouden van de zoekhistoriek toestaat. Maar zelfs als je uitgelogd bent, kan Google je zoekresultaten personaliseren, omdat het tot 180 dagen lang via een cookie kan onthouden welke zoektermen je via welke webbrowser ingaf.

Google gebruikt je zoekhistoriek om je zoekresultaten te bepalen, omdat een website meermaals bezoeken voor Google betekent dat je deze website graag bovenaan in je zoekresultaten wil zien verschijnen.

Gepersonaliseerde zoekresultaten op basis van zoekhistoriek

Google Plus

Sinds de introductie van Search, plus Your World zorgt Google ervoor dat Google Plus in de zoekresultaten geïntegreerd wordt. Daardoor krijg je in de gepersonaliseerde zoekresultaten vaak dingen te zien die jij of je connecties via Google Plus deelde. Zo zie je websites bovenaan verschijnen die anders niet eens op de eerste pagina te zien zouden zijn.

Dit bewijst nogmaals het belang van een degelijk Google Plus profiel: met hoe meer mensen je (bedrijf) een connectie hebt (heeft), hoe meer mensen jouw posts zullen zien verschijnen in hun persoonlijke zoekresultaten.

Gepersonaliseerde zoekresultaten - Google Plus

Eerdere zoekopdrachten

Ook de zoekopdrachten zelf worden door Google onthouden om je zoekresultaten te personaliseren. Als er een link bestaat met eerdere zoekopdrachten, zal Google dat in de zoekresultaten weergeven. In onderstaand voorbeeld zocht men bijvoorbeeld eerst op ‘flag’ en nadien op ‘California’. Bij de zoekresultaten van ‘California’ verschijnt nadien een website met de vlag van California.

Gepersonaliseerde zoekresultaten

Executive Summary

Google is al enkele jaren bezig met het personaliseren van de zoekresultaten
Ontdek welke factoren Google zoals gebruikt om te zorgen voor persoonlijke zoekresultaten.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *