Hoe gebruik je Google Trends voor je contentstrategie?

google-trends-logo-300x199Vorige week gaven we al enkele tips mee om op zoek te gaan naar inspiratie om je content marketing te voeden. Heb je reeds wat inspiratie opgedaan? Ga dan verder opzoek binnen Google Trends. We geven enkele tips mee om je content optimaal af te stemmen op je doelgroep!

Google Trends: Een uitstekende SEO tool

Google Trends is een gratis tool waarbij de evoluties in het zoekgedrag mooi in kaart wordt gebracht. Zo kan je voor een bepaald zoekwoord (voor specifieke regio en periode) een overzicht krijgen van de wijzigingen in het zoekgedrag. Op deze manier heb je een goede indicatie omtrent de populariteit en vooral het potentieel voor bepaalde zoekwoorden. Stel dat je een bepaald zoekwoord in gedachten hebt, maar het zoekvolume blijkt (vb. via Google Keyword Planner) niet groot te zijn. Controleer dan het potentieel via Google Trends. Het zou best kunnen dat het een zoekwoord is dat stilaan aan belang begint te winnen.

Vergelijk zoekwoordopties

De mate van interesse dat wordt weergegeven binnen Google Trends zijn geen volledig exacte cijfers, maar geven een beeld over de relatieve evolutie van bepaalde zoekwoorden. Zo kan je bijvoorbeeld de verschillen meten voor bepaalde synoniemen. Geef de verschillende alternatieven op in Google Trends en vergelijk welke het meest succes hebben.

Ga geografische verschillen na

Vergelijk je zoekwoorden over verschillende regio’s heen. Zo is het perfect mogelijk dat bepaalde zoekwoorden voor de ene regio beter scoren dan voor andere regio. Stem je content hierop af en vergelijk de verschillende alternatieven per regio.

Nieuwe content inspiratie

Door voor bepaalde zoekwoorden de verwante zoekwoorden te bekijken, merk je vroegtijdig trends op, gerelateerd aan het zoekwoord dat je in gedachten hebt. Handig en vooral relevant in de opbouw van je contentstrategie.

Experimenteer zelf met Google Trends

Google Trends is (in samenwerking met de Google Keyword Planner) een uitstekende tool om je Content Marketing verder te gaan optimaliseren. Experimenteer alvast eens met Google Trends om ontdek zelf de meerwaarde van deze gratis tool.

 

Executive Summary

Vorige week gaven we al enkele tips mee om op zoek te gaan naar inspiratie om je content marketing te voeden. Heb je reeds wat inspiratie opgedaan? Ga dan verder opzoek binnen Google Trends. We geven enkele nuttige tips mee om je content optimaal af te stemmen!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *