Hoe biedingen aanpassen in Google Adwords Enhanced Campaigns

Enkele weken geleden kondigde Google grootse veranderingen aan in het Adwords platform. De Google Adwords Enhanced campaigns moeten meer focus leggen op het makkelijker adverteren op verschillende devices.

We krijgen nu hoe langer hoe meer inzicht in hoe de enhanced campaigns juist zullen werken. Vooral omtrent het instellen van biedingen krijgen we meer informatie. Zo zal Google een bid estimator voorzien, die je vertelt hoeveel de wijziging op een bepaald keyword juist zal bedragen.

Bij de enhanced campaigns is het namelijk mogelijk om de CPC op campagneniveau te wijzigen op basis van verschillende parameters. Zo kan je bijvoorbeeld 10% meer bieden voor zoekopdrachten via mobile devices, en 20% minder bieden voor zoekopdrachten na 8 uur ’s avonds.

Omdat het resultaat van al deze wijzigingen wel eens verwarrend kan zijn, en het soms niet eenvoudig is om uiteindelijke bod zelf uit te rekenen, voorziet Google de bid estimator, die je het resultaat op de CPC vertelt van alle wijzigingen die je aanbrengt. Alle aanpassingen die je aanbrengt komen bovenop de huidige CPC.

Wijzigingen in CPC op basis van locatie, dag, en tijdstip kunnen variëren tussen -90% en +900%. Wijzigingen voor mobile devices kunnen gewijzigd worden met -100%, voor het geval je geen mobiele campagnes wil activeren, en kan daarnaast ook variëren tussen -90% en +300%.

Aangezien je wijzigingen kan aanbrengen op verschillende parameters, doet Google veel moeite om het systeem voldoende transparant te maken. Zo krijg je in sommige gevallen ook een schatting van 7 dagen, voor de wijzigingen die je aanbrengt. Google rekent voor jou vooruit op de parameters kliks, impressies en kosten, zowel voor de combinatie tablet/pc, en voor mobile. Let wel op, er moeten voldoende data beschikbaar zijn in je account om deze schatting te kunnen maken. Je campagne moet dus al enige historiek hebben.

Alle wijzigingen zijn aan te brengen onder het tabje Campaign Settings. Onder dat tabje zijn nu ook drie subtabjes voorzien, voor Locations, Ad Schedule en Devices, de drie parameters waarvoor je wijzigingen kan aanbrengen in de CPC.

Executive Summary

Google Adwords Enhanced Campaigns
We krijgen steeds meer inzicht in hoe de Enhanced Campaign van Google Adwords juist zullen werken.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *