Het linkbuilding sandbox effect, wat is het?

Het Google sandbox effect is bij menig webmaster wel gekend en sommige zijn er zeker en vast al mee in aanraking gekomen. Op zich was de term wat in de vergetelheid geraakt, zeker na een jaar vol Panda’s en Penguins waar algoritme updates vaak onmiddellijk effect hadden op rankings en dus ook bezoekersaantallen. Sandbox betekent eigenlijk dat aanpassingen aan websites (on page optimalisaties, linkbuilding,… ) niet onmiddellijk effect zouden hebben op de rankings van deze websites, maar dat men een vertragend effect zou ervaren.

De Google sandbox werd in 2005 reeds bevestigd door Matt Cutts, hoofd van Google’s Webspam Team en het heeft hoogstwaarschijnlijk ook zijn officiële bevestiging in het patent Ranking Documents van Google. Matt verklaarde in 2005 dat webmasters voor sommige optimalisaties en binnen sommige industrieën een sandbox effect zouden kunnen ervaren. Belangrijkste reden voor dergelijke sandbox is om te vermijden dat spamtechnieken onmiddellijk effect zouden hebben op de rankings van Google. Hoelang een website in de sandbox blijft, is niet geweten, maar het is niet ongewoon dat dit vaak weken en/of maanden blijft aanslepen.

Linkbuilden in de zandbak

Het gaat niet over alle zoekmachine optimaliserende technieken die mogelijk een sandbox effect teweeg zouden brengen. Over de jaren heen werd meer en meer duidelijk dat het vooral rond linkbuilding draait. We kregen in 2012 al de Panda update (lage kwaliteitsites bestraffen) en Penguin (onnatuurlijke, gekochte, slechte links worden bestraft) en daarom leek het zo dat het sandbox effect eigenlijk grotendeels werd vervangen door deze 2 updates en door het continue updaten van het Google algoritme.

Maar dat lijkt dus ook niet het geval te zijn. Mogelijke gevolgen van de sandbox vinden we terug in het patent:

During the transition from the old rank to the target rank, the transition rank might cause:

  • a time-based delay response,
  • a negative response
  • a random response, and/or
  • an unexpected response

Click to tweet!

Mogelijke gevolgen zijn dus:
  • een vertraging van het gewenste en/of gehoopte resultaat
  • een bestraffing en dus negatief gevolg
  • een willekeurig gevolg
  • een onverwacht gevolg
Zo’n onverwacht gevolg kan bijvoorbeeld een drop in ranking zijn na het eerlijk verkrijgen van links van websites met een hoge(re) autoriteit. Zoals onderstaand geval:

Sandbox linkbuilding effect - explicitly.me

Eindelijk een verklaring voor de mindere resultaten?

Je kan nooit echt met zekerheid weten of je nu in de sandbox terecht bent gekomen of niet. De redenen waarom websites in de sandbox terechtkomen, zijn nu eenmaal niet zwart op wit ergens te vinden. Een beetje te vergelijken met de factoren binnen het Google algoritme. Deze zijn en blijven een goedbewaard geheim binnen Google.
Je hebt weliswaar meer kans op een sandbox effect als het domein dat je probeert te optimaliseren:
  1. Nog niet lang bestaat (lees: geïndexeerd door Google)
  2. De zoekwoorden waarvoor je je website probeert te verbeteren, enorm competitief zijn (lees: een hoog zoekvolume bezitten)
Er zal nog veel geschreven en gediscussieerd worden over de Google sandbox. Mochten jullie dit zelf ook al ervaren hebben, laat het zeker weten in de comments!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *