Het Freshness algoritme van Google = nieuwe uitdaging voor online PR

Onlangs kondigde Google een update aan voor het Google Search algoritme: de Freshness update. Wanneer men nu zoekt zal men de meest recente resultaten te zien krijgen voor bepaalde zoekopdrachten. Maar liefst 35% van alle zoekopdrachten zal door die update beïnvloed worden. Goed nieuws dus voor online PR! Nieuwssites, PR bureaus of bedrijven die ‘hot nieuws’ coveren hebben zo meer kans om gezien te worden in de zoekresultaten van Google.

Real-time: sneller, recenter, relevanter?

Google’s nieuwe indexatiesysteem zorgt dus voor meer up-to-date resultaten die hot topics weergeven, terugkerende events, updates over merken of producten en nieuws. Als je zoekt op een bepaald merk, zal Google eerst de meest recente campagnes weergeven en niet die van 5 jaar geleden.

Dit wil echter niet zeggen dat men geen belang meer hecht aan de kwaliteit en de relevantie van de content. Google blijft de pagina’s analyseren zoals het daarvoor deed, met een uitbreiding van meer recente berichten.

Ter illustratie: Bennetton

Benetton bleef gisteren (en vandaag) nergens onbesproken. Het kledingmerk deed opnieuw stof opwaaien met een controversiële campagne ‘Unhate’. Het lanceerde foto’s waarop grote wereldleiders zoals paus Benedictus XVI en de imam van de Al-Azhar moskee in Egypte elkaar op de mond kussen. Het Vaticaan protesteerde en besliste de foto in te trekken.

Niet alleen de kranten zijn ermee gevuld, maar ook de eerste pagina van de zoekresultaten in Google. Check it out!

‘News’ blijft eerst verschijnen in de organische zoekresultaten. Daaronder komen 2 of 3 brand pages te staan en een Wikipedia page. Onder de afbeeldingen zien we daarentegen enkel resultaten van nieuwspagina’s zoals demorgen.be die berichten over de recente Benetton case.

Hieruit blijkt dat nieuwssites en PR bureaus het belang van SEO niet mogen onderschatten. Google zal nu meer ook hebben voor recente berichten, maar zal die enkel weergeven indien die ook SEO-matig goed zitten.

Online reputatiemanagement

Negatieve artikels op de eerste pagina van de zoekresultaten, dat wilt natuurlijk geen enkel bedrijf. Maar is het mogelijk om dit tegen te gaan? Wanneer een bedrijf in een slecht daglicht komt te staan zal men hierover schrijven en dat zal dankzij de freshness update te zien zijn op de eerste pagina zoekresultaten van Google. Bedrijven zullen dus meer inspanningen moeten leveren als ze hun imago weer willen opkrikken.  Een extra uitdaging voor PR professionals en SEO specialisten! Snel en weldoordacht reageren is de boodschap!

Executive Summary

Wat? Update voor het Google Search algoritme: het Freshness algoritme
En? Dat heeft impact op online PR

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *