GoogleBot is niet wat we er van denken…

Hoe Google exact te werk gaat om pagina’s te indexeren, daar heeft geen enkele online marketeer of SEO specialist een volledig zicht op. Men gaat er meestal vanuit dat Google op tekst gebaseerd is en dat het geen JavaScript, DHTML, afbeeldingen of rich media kan crawlen. Er rijzen echter steeds meer stemmen die claimen dat de search robotsheadless browsers’ zijn: software die webpagina’s samenstellen zoals echte browsers dit doen oftewel volledige web browsers zonder zichtbare interface. De GoogleBot zou dus veel meer kunnen ‘lezen’ dan enkel tekst.  Met een headless browser kan Google webpagina’s laden en onderzoeken zoals ze verschijnen in Firefox, Chrome of IE. Dit met alle gevolgen van dien voor SEO kenners.

Een artikel op Seomoz levert hiervoor enkele bewijzen.

Instant preview

In de zoekresultaten kan je sinds enkele maanden een preview zien van de webpagina waarnaar het resultaat verwijst. Je krijgt hier niet alleen een screenshot te zien, maar ook highlights van een stukje tekst dat jouw zoekwoord bevat. Dit is met een simpele tekstcrawler helemaal niet mogelijk.

Flash

Google zou geen flash kunnen lezen. Toch verschijnen er in Google Webmaster Tools screenshots van flash sites.

Daarbij zijn url’s die ingebed zijn in Flash modules tevens toegankelijk voor Google. Iets wat een gewone crawler dus ook niet kan…

AJAX POST requests

Ajax is een technologie om html-pagina’s dynamisch te maken door achter de schermen informatie met de server uit te wisselen.  Javascript wordt gebruikt om het request naar de server te sturen.  Dit is normaal niet leesbaar voor Google. Toch heeft Matt Cutts bevestigd dat de Google crawler de Ajax content kan lezen nadat die geladen is door middel van Javascript.

Laadtijd site

De snelheid van een website kan enkel exact gemeten worden wanneer Google de hele site zou crawlen.

Gevolgen

Indien die stellingen kloppen, heeft dit implicaties voor SEO. Niets blijft onzichtbaar voor Google. Bovendien zijn bijna alle SEO technieken gebaseerd op tekst. SEO marketeers zullen hierop moeten inspelen met nieuwe tricks. Nogmaals herhalen dat het wel allemaal veronderstellingen zijn – waar dan wel bewijs van is – die Google nog niet (allemaal) bevestigd heeft. Lees dus zeker het artikel op SEOMOZ er even op na en vertel ons wat jij ervan vindt. Maakt Google ons iets wijs of zijn de veronderstellingen van de auteur uit de lucht gegrepen?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *