Google updatet zijn top zoek queries data

Google heeft via hun Google Webmaster Blog en Analytics blog bekend gemaakt dat er veranderingen zijn gebeurd aan hoe de gemiddelde positie in de zoekresultaten wordt berekend in Google Webmaster tools rapporten en in de de Analytics rapporten. We gaan even kort overlopen wat deze verandering precies inhoud.

Enkel top posities

In de nieuwe berekening wordt nu het gemiddelde genomen van de top posities van alle zoekacties waar met vroeger het gemiddelde berekende van alle behaalde posities van alle zoekacties.

Op hun blog gebruikt Google het volgende voorbeeld:

Als Nick zoekt op [bacon] verschijnen url’s van een site op positie 3, 6 en 12. Jane zoekt ook op [bacon] en nu verschijnen de url’s van dezelfde sites op posities 5 en 9. In de oude berekening worden alle posities in rekening genomen. Zo krijg je: (3+6+12+5+9)/5=7. De gemiddelde positie volgens de oude berekening zou dan 7 moeten zijn. Maar bij de nieuwe benadering worden enkel de topposities betrokken bij de berekening. Dan is de berekening: (3+5)/2=4. Hier is de gemiddelde positie 4.

Volgens Google zou deze nieuwe definitie een beter beeld geven van de prestaties van sites in de organische zoekresultaten. Deze aanpassing heeft geen gevolgen voor de historische data van een site, deze blijven volgens de oude berekening. Maar in de toekomst zullen alle berekeningen voor de gemiddelde zoekpositie gebeuren via de nieuwe benadering.

Dit zal ervoor zorgen dat getallen een stuk positiever uitvallen dan voorheen, dus daar moet men rekening meehouden. Laat ons weten wat jullie denken van deze herdefinitie van Google en welke voor- en nadelen het kan hebben voor het analyseren van jouw rapporten.

Executive Summary

Wat? Google verandert de berekening van de gemiddelde zoek ranking positie.
En? Nu worden enkel top posities in de berekening opgenomen.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *