Google transparanter over kwaliteitsscore via drie parameters

Google luisterde eindelijk naar de vraag van adverteerders op Google Adwords om de berekening van de kwaliteitsscore transparanter te maken. Google voorziet sinds enkele dagen in de tekstballon van de kwaliteitsscore drie nieuwe parameters, die adverteerders een beter inzicht moeten geven in de kwaliteitsscore van elk zoekwoord.

 

Kwaliteitsscore google

De kwaliteitsscore

De kwaliteitsscore is een cijfer van 1 tot 10 dat door Google wordt toegekend aan elk zoekwoord binnen Google Adwords. Het is een soort van indicatie over de tevredenheid van de gebruikers die het zoekwoord intypen en daarmee op jouw advertentie en landingspagina terechtkomen.

De factoren die de kwaliteitsscore beïnvloeden zijn: de historische klikfrequentie (CTR) van het zoekwoord en de bijbehorende advertentie binnen het Google domein, de accountgeschiedenis, de historische klikfrequentie van de zichtbare URL’s in de advertentiegroep, de kwaliteit van de bestemmingspagina, de relevantie van het zoekwoord voor de advertenties, en de relevantie van het zoekwoord voor de zoekopdracht. Bovendien tellen ook ‘andere relevante factoren’ mee voor de berekening van de kwaliteitsscore.

Een hele boterham dus, maar hoe weet je nu welke factoren de meeste invloed uitoefenen op de kwaliteitsscore en hoe goed je zoekwoorden scoren per parameter?

Inzicht in je kwaliteitsscore via drie parameters

Google integreerde onlangs drie parameters in het tekstballonnetje waarop je kan klikken bij de status van ieder zoekwoord. Naast de kwaliteitsscore staan nu ook drie parameters vermeld waarvoor je kan zien of ze gemiddeld, hoger dan gemiddeld, of lager dan gemiddeld scoren:

  • Verwachte klikfrequentie (Expected Clicktrough Rate): Hoe vaak klikt men op jouw advertentie als ze vertoond wordt? Deze parameter geeft eigenlijk aan of je wel op het juiste zoekwoord biedt dat relevant is voor jouw doelgroep.
  • Advertentierelevantie (Ad Relevance): Deze parameter geeft weer hoe creatief je advertentie is en hoe goed je advertentie scoort in vergelijking met advertenties van je concurrenten.
  • Ervaring op bestemmingspagina (Landing Page Experience): Deze paramater weerspiegelt of je publiek tevreden is met de pagina naar waar ze gestuurd worden en of ze daar effectief gevonden hebben wat ze zochten.
parameters kwaliteitsscore google

Eindelijk de kwaliteitsscore gericht verbeteren

Deze nieuwe indicatoren die te zien zijn op Google Adwords blijven nog steeds vrij vaag, maar ze tonen wel een poging tot meer transparantie van Google. Adverteerders waren namelijk erg ontevreden over het feit dat de kwaliteitsscore van Google tal van parameters bevat, maar dat het vrij onduidelijk was welke indicatoren nu eigenlijk een slechte kwaliteitsscore voor een specifiek zoekwoord veroorzaakten. Door deze verbetering kunnen adverteerders nu enkele indicatoren in detail bekijken en zullen ze dus ook gerichter maatregelen kunnen nemen. Op die manier kunnen adverteerders hun campagnes efficiënter maken.

Executive Summary

Wat? Google verbetert het inzicht in de kwaliteitsscore
Hoe? Via de weergave van drie parameters in de tekstballon van de kwaliteitsscore

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *