Google Shopping binnenkort uitsluitend betalend

Google is van plan om belangrijke veranderingen door te voeren in Google Shopping, waar handelaars producten te koop kunnen aanbieden. Tot nu toe verschijnen de Google Shopping resultaten zowel in de betalende resultaten als in de organische resultaten.

Daar zal binnenkort verandering in komen. De gratis zoekresultaten zullen namelijk verdwijnen in de loop van 2013. Vanaf dat moment worden de Google Shopping resultaten volledig betalend, en te beheren vanuit Adwords.

De Google Shopping resultaten zullen vanaf dat moment ook gecentreerd worden op 1 enkele plaats in de zoekresultaten. Dat kan opwel gecentreerd op de pagina, ofwel rechts bovenaan. Momenteel staat de Google Shopping resultaten nog verspreid over de betalende en de organische resultaten.

De eerste veranderingen zullen plaatshebben in de loop van februari. Vanaf volgende maand zullen betalende resultaten hun intrede maken in de zoekresultaten. Vanaf dan loopt een kleine transitieperiode, waarbij betalende en organische resultaten samen worden vertoond. Vanaf juni zouden dan enkel nog betalende resultaten vertoond worden.

Gevolgen voor adverteerder en gebruiker?

Welke gevolgen heeft dit nu, voor de adverteerder en de gebruiker? Wat de gebruiker betreft kunnen we zowel voordelen als nadelen zien. Het voordeel is dat adverteerders, door het betalend maken van de zoekresultaten, nu meer aangezet zullen worden tot het up-to-date houden van hun advertenties, wat met organische resultaten niet altijd het geval was. Dat zal zeker tot minder frustraties leiden bij de gebruiker.

Anderzijds zullen de betalende Google Shopping advertenties heel wat retailers afschrikken. Dat zal de keuze voor de consument ongetwijfeld verminderen.

Wat zal er veranderen voor de adverteerder? Uiteraard zorgt het betalend worden van Google Shopping ervoor dat de marges zullen verkleinen. Zeker voor producten met een kleine marges kan het soms niet meer interessant zijn voor een retailer om te adverteren.

Een voordeel voor de adverteerder is ongetwijfeld de grotere controle op de zoekresultaten. Net als de gewone Adwords advertenties wordt de positie van Google Shopping resultaten immers bepaald door relevantie enerzijds, en bidding anderzijds. Dit zorgt ervoor dat adverteerders een grotere controle kunnen uitoefenen op de betaalde resultaten dan de organische resultaten. Hierdoor kan je als adverteerder je best scorende product beter in de verf zetten, iets wat bij organische resultaten vaak heel wat moeilijker is.

Organische resultaten nog minder zichtbaar

En wat verandert er voor de SEO-specialist? Dat het uitgebreide Google Shopping gedeelte de organische zoekresultaten nog maar eens naar beneden duwt. Door de organische zoekresultaten nog meer onder de fold te duwen, wordt het voor SEO nog moeilijker om verkeer binnen te halen. En zo duwt Google bedrijven nog maar eens naar de betalende diensten.

Executive Summary

Google Shopping betalend
Google Shopping, dat momenteel nog gratis is, zal binnenkort betalend worden voor adverteerders, en te beheren vanuit Adwords.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *