Google Search update – eindelijk semantic search?

In een interview met Amit Singhal, Senior VP en Software Engineer bij Google, werd de komst van semantic search besproken. De gekende pagina’s met zoekresultaten, de lijsten met  blauwe links, zullen er weldra wat anders uit gaan zien. De blauwe links blijven bestaan, maar via NLP en semantic search kan Google weldra ook rechtstreekse antwoorden gaan geven aan de hand van de ingevoerde zoektermen…

semantic-search-googleEn dat is écht de toekomst van search: een zoekmachine die weet wat we bedoelen en wat we zoeken en ons daar meteen een antwoord op geeft. Gedaan met het lukraak invullen van een zoekterm in de hoop dat er ergens een website is met het gezochte resultaat/antwoord.

Semantic search: de voordelen

Dit brengt uiteraard heel wat voordelen met zich mee. Je vindt namelijk sneller wat je zoekt en het antwoord zal in de meeste gevallen ook beter zijn. Een meer nauwkeurige zoekmachine dus die weet wat je zoekt. Voor adverteerders betekent dit ook dat de advertenties nog relevanter gemaakt kunnen worden. Hoe dat juist in z’n werk zal gaan, is nog niet zeker. Bij de ontwikkeling van semantic search heeft het team van Amit Singhal nl. geen rekening gehouden met advertenties.

Wat bovendien ook een voordeel is (vooral voor de gebruiker) is dat Google de ingevulde zoektermen beter zal kunnen matchen met betere zoekresultaten. Dit doen ze door naast keywords en dus tekst op websites, ook gebruik te maken van een database met entiteiten (mensen, plaatsen en dingen) om zo de meest relevante zoekresultaten te kunnen bieden.

En ook voor Google is er een voordeel. Zij kunnen hun bezoekers namelijk langer binnen hun eigen site houden door antwoorden te bieden over bv. mensen die anders op Facebook of Twitter gezocht zouden worden.

Semantic search: de nadelen

Wat voor de gebruiker een voordeel is, is voor websites en website beheerders een nadeel. Want doordat Google enerzijds beschikt over een database met entiteiten en anderszijds gebruik zal maken van semantic search en dus tracht te raden wat mensen zoeken en/of bedoelen, zullen de geleverde zoekresultaten ook anders zijn of toch minstens de rangschikking ervan. In bepaalde gevallen zal Google bovenaan de zoekresultaten verschijnen met een antwoord waardoor mensen niet langer doorklikken naar de andere sites uit de zoekresultaten. Minder bezoekers dus…

Volgens bronnen bij Google zou semantic search  de zoekresultaten van maar liefst 10-20% van alle zoekopdrachten kunnen beïnvloeden wat overeenkomt met zo’n tientallen miljarden zoekopdrachten per maand. Website beheerders zullen mogelijk dus hun site moeten herbekijken en aanpassen om beter te verschijnen in de semantic search zoekresultaten.

Voor de gebruikers zelf is dit goed nieuws. Google zet z’n missie “Organize the world’s information and make it universally accessible and useful” dan ook wat extra kracht bij. Benieuwd hoe de semantic search in z’n werk zal gaan. En of het onze ‘attention span’ nog meer zal verkorten, Minder als een goudvis kan toch echt niet?!

Executive Summary

Wat? Google Semantic Search
En? Welke gevolgen gaat dit met zich meebrengen voor gebruikers, website beheerders en Google zelf?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *