Google Plus bedrijfspagina’s – stormloop van bedrijven?

Eindelijk is het zover! Google lanceert de Google Plus Pages. Branded pagina’s voor merken en bedrijven met andere woorden. Het heeft lang geduurd en verscheidene bedrijven waren dan al maar gestart met een gewoon profiel tot dat Google dat een halt toeriep. Net omdat bedrijven zo’n interesse hadden in de (bedrijfs)pagina’s, versnelde Google het proces om de pagina’s te lanceren.

Ondertussen zijn er al verscheidene Google Plus bedrijfspagina’s. Angry Birds, Barcelona Football Club, CNN, … Maar ook al enkele Belgische profielen werden aangemaakt zoals Vredeseilanden, Data News, enzovoort. En nu ook QueroMedia!

Hoe een Google Plus bedrijfsprofiel aanmaken?

Het aanmaken verloopt vrij eenvoudig. Je surft naar de Google Plus link om een pagina aan te maken. Eerst moet je jezelf aanmelden met de Google account die je wilt gaan gebruiken om de pagina te beheren. Vervolgens maak je een keuze uit de volgende opties:

Google_Plus_bedrijfsprofiel_maken

Vervolgens moet je je openbare Google Plus (bedrijfs)profiel nog wat ‘pimpen’ en opvrolijken met een foto en een korte beschrijving van 10 woorden:

Google_Plus_profiel_aanpassen

Ten slotte kan je ook nog het nieuws verspreiden over je nieuwe bedrijfsprofiel. Uiteraard moet je dan wel eerst al enkele mensen in je kringen hebben.

vertel_het_verder_google_plus

Vervolgens krijg je het nieuwe bedrijfsprofiel te zien en heb je nog enkele mogelijkheden:

Google_Plus_bedrijfsprofiel_extra

Een Google Profiel button maken

Wat wel knap is dat je meteen via Google een Google profiel button kan aanmaken om op je site te plaatsen. Door de URL van je profiel in te voegen, krijg je een stuk code dat je in de code van je website kan plaatsen. Op die manier kan je dan op je website pronken met je eigen Google profiel button.

Google_profile_button_maken

Google Direct Connect –  link tussen search en Google+

Google nieuws komt meestal nooit alleen en dat is ook nu niet anders. Zo introduceerde Google meteen ook ‘Google Direct Connect’. Via deze feature wordt het voor gebruikers makkelijk merken en bedrijven te zoeken via Google Search en rechtstreeks naar hun profiel te surfen. Het enige wat moet gebeuren, is het intypen van het +-teken met daarachter een merk. Momenteel wordt met een gelimiteerd aantal partners getest, waaronder Toyota, Fox News, Android, Angry Birds enzovoort.

Angry Birds aan je kringen toevoegen? Zo gebeurd! Typ ‘+Angry Birds’ in het zoekvenster en je krijgt meteen via Google Suggest het Google Plus profiel te zien van Angry Birds. Dit levert wel enkele voordelen op voor de trafiek van Google Plus profielen aangezien je zo rechtstreeks op een profiel kan belanden.

Bekijk een filmpje van hoe Google Direct Connect werkt:

Verschillen Google Plus pagina’s en Google Plus profielen

Hoewel beiden sterk op elkaar gelijken, zijn er toch enkele verschillen tussen Google Plus profielen en Google Plus pagina’s:

  • Pagina’s kunnen geen mensen toevoegen aan hun kringen tot dat die mensen de pagina zelf toegevoegd of vermeld hebben
  • Pagina’s kunnen voor verschillende entiteiten gemaakt worden terwijl profielen enkel bestemd zijn voor personen
  • De standaard privacy setting is ‘publiek’
  • Pagina’s hebben de +1-button
  • Pagina’s kunnen geen andere pagina’s +1’en, noch kunnen zijn een +1 geven aan andere dingen op het web
  • Pagina’s kunnen geen games spelen
  • Pagina’s hebben geen optie om te delen met ‘Uitgebreide Kringen’
  • Pagina’s ontvangen geen notificaties via e-mail, SMS of in de Google bar
  • Pagina’s kunnen geen hangouts voeren via mobiele toestellen
  • Lokale pagina’s hebben speciale velden die gebruikers helpen de fysieke locatie van het bedrijf te vinden

Google Plus bedrijfsprofielen – enkele bedenkingen

Het eerste wat ons opviel was het feit dat je maar één beheerder kan aanduiden voor een pagina en je ook de beheerder niet kan veranderen. Allicht komt deze mogelijkheid er nog aangezien dit bij Facebook wel gaat en zelfs heel eenvoudig aan te passen is.

We blijven een beetje op onze honger zitten qua customization. Momenteel zijn er nog weinige mogelijkheden om je profiel echt naar de hand te zetten naar je eigen huisstijl. Ook deze mogelijkheden zullen in de toekomst sterk uitbreiden. Het design van de Google Plus bedrijfsprofielen laat namelijk vele mogelijkheden toe door de nu nog ongebruikte ruimte. Mogelijk zien we weldra enkele skyscrapers op profielen waarbij bedrijven hun eigen producten of diensten kunnen promoten.

Het grote voordeel van de Google Plus bedrijfsprofielen zullen allicht de gegevens die we uit Analytics kunnen halen zijn maar ook de ontwikkelde Search, gekoppeld aan de profielen zullen voordelen opleveren. Zo zou Google mogelijk ‘voorrang’ kunnen geven aan Google Plus bedrijfsprofielen in de zoekresultaten. Bovendien gebeurt dit al een beetje via de gepersonaliseerde search. Als je ingelogd bent met je Google account zullen sites die van je vrienden en kennissen uit je kringen een +1 gekregen hebben, hoger scoren in jouw zoekresultaten.

Begin dus vandaag nog met het aanmaken van een Google Plus bedrijfsprofiel voor jouw bedrijf. Van een kleine blog tot een lokale onderneming en een grote multinational… Google Plus heeft een profiel voor iedere onderneming! Kom trouwens ook het QueroMedia Google Plus profiel ontdekken, wat in de komende dagen uiteraard nog wat verfraaid zal worden, en voeg ons toe aan je kringen voor interessante updates en meer!

Executive Summary

Wat? Google Plus bedrijfsprofielen openbaar voor bedrijven!
En? Zal er een echte stormloop zijn van bedrijven om hun profiel te claimen, of blijft de stormloop uit?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *