Google+ verkeer daalt: Tijdelijk of een trend op lange termijn ?

Google+ heeft de laatste weken enkele interessante nieuwe features gekregen. Zoals bijvoorbeeld de realtime zoekresultaten en het hashtag gebruik. Met zulke vernieuwingen blijft Google+ zichzelf in de aandacht zetten. Men zou dan ook denken dat de hele ‘buzz’ rond Google+ ervoor zou zorgen dat het verkeer op Google+ mee stijgt. Maar nu blijkt uit een onderzoek van Chitika dat dit eigenlijk helemaal niet geval is. We kunnen zelfs stellen dat het het verkeer daalt. De vraag is echter of dit een tijdelijk fenomeen is of dat we te maken hebben met een trend op lange termijn.

Chitika is de patronen in het verkeer op Google+ gaan onderzoeken om na te gaan hoe het nu eigenlijk zit met de daling in verkeer. Uit de data blijkt dat Google te maken heeft met een langdurige trend. Zo heeft Google+ enkel een zeer sterke stijging gekend toen het netwerk opengesteld werd voor het grote publiek. Vervolgens werd er een daling ingezet die oploopt tot 70% in vergelijking met de meest succesvolle momenten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Men zou zich kunnen afvragen of Google niet geleerd heeft van hun vorige ‘social adventure’, namelijk Google Buzz. Maar deze twee producten nu al gaan vergelijken, is waarschijnlijk wat te voorbarig. Toch zijn er enkele mogelijke redenen voor deze trend:

  • Google+ is als social media netwerk teveel gericht op de concurrentie met Facebook. Niet op innovatieve vernieuwingen die gebruiksvriendelijkheid en betrokkenheid bevorderen.
  • Doordat Google geen API toegankelijk heeft gemaakt voor gebruikers zijn er weinig bruikbare services aanwezig in het sociale netwerk.
  • Google zelf is niet de enige schuldige van deze daling. Ook Facebook heeft hierin zijn aandeel. Bij Facebook kwam men zelf ook met een reeks nieuwe services en features. Eerst leek het geen goede zet van Facebook maar de nieuwe onderdelen zijn ondertussen al geheel ingeburgerd. Zo weerhoudt men gebruikers over te stappen naar concurrerende netwerken.

Het is veel te vroeg om de dodenmars al op gang te trekken voor Google+. Maar de komende maanden gaan essentieel zijn voor Google’s sociaal product. De vraag is of men zich nu gaat richten op de gebruiker of op de concurrent, de toekomst zal het uitwijzen.

Wil je alle cijfers gehanteerde methodes van het onderzoek van Chitika overlopen? Dat kan in het vrijgegeven verslag.

Dit bericht werd gelezen via: http://www.searchenginejournal.com/no-quick-fix-google-traffic-continues-downward-trend/34955/

 

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *