Google+ gebruikt profielfoto’s in advertenties

google+-300x146De sociale netwerksite Google+ heeft zijn algemene voorwaarden gewijzigd. Daarin staat onder andere dat Google+ binnenkort namen, profielfoto’s en recensies van gebruikers mag gebruiken in advertenties. Daarmee gaat het dezelfde richting uit als Facebook. Gelukkig zijn er ook enkele positieve verschillen.

Google+ gebruikers op de hoogte van nieuwe voorwaarden

Google+ is de sociale netwerksite van Google. Je kan er mensen in zogenaamde kringen plaatsen en zo bepalen met welke vriendengroep je je updates wil delen. De sociale netwerksite heeft veel gebruikers maar slechts weinig daarvan zijn echt actief. De gebruikers werden van de wijziging van de algemene voorwaarden op de hoogte gebracht door een notificatie in Google+ en een balk in de zoekmachine. Dit is meteen een groot verschil met Facebook, dat al vaker wijzigingen in alle stilte probeerde door te voeren.

Namen, profielfoto’s en recensies worden gebruikt voor advertenties

In deze nieuwe algemene voorwaarden staat dat Google namen, profielfoto’s en recensies van gebruikers commercieel zal gebruiken. Concreet zullen gebruikers advertenties te zien krijgen waarbij gemeld wordt welke vrienden dit ook leuk vinden. Volgens Google+ is dit een handige functionaliteit die je duidelijk zal maken welke advertenties écht goed zijn, omdat je kan zien of je vrienden het ook leuk vinden. Volgens anderen zijn deze zogenaamde ‘gedeelde aanbevelingen’ dan weer een flagrante inbreuk op de privacy van de gebruikers.

Gelijkenissen en verschillen met Facebook

Op Facebook bestond deze manier van adverteren al veel langer. De sociale netwerksite kreeg hierdoor al veel kritiek te slikken. Facebook ging met betrekking tot dit soort advertenties ook al enkele keren zwaar in de fout. Zo werd de foto van een Canadees 17-jarig meisje, dat zelfmoord gepleegd had na een verkrachting en de daaropvolgende pesterijen op de sociale netwerksite, gebruikt door een datingsite om te adverteren op Facebook.

Gelukkig wil Google+ het niet zo ver laten komen. Gebruikers zullen immers de mogelijkheid krijgen om aan te geven dat ze niet willen dat hun gegevens gebruikt worden in advertenties. Alleen recensies van producten en plaatsen mogen steeds vrij gebruikt worden voor commerciële doeleinden, aldus de nieuwe voorwaarden. Ook zullen de gegevens van gebruikers onder de 18 jaar nooit gebruikt worden. De wijziging van de algemene voorwaarden van Google+ wordt op 11 november van kracht.

Executive Summary

Google Plus wijzigt zijn algemene voorwaarden
Vanaf 11 november mag de sociale netwerksite uw naam, profielfoto en recensies gebruiken in advertenties.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *