Google Places geïntegreerd in Google+ Local

Het was ergens wel te verwachten… Met de lancering van Google’s sociaal netwerk Google+ was de gedachte om meer en meer Google-diensten te integreren niet ver meer zoek. En inderdaad, Google zette gisteren opnieuw een stap in die richting met hun aankondiging dat Google Places volledig zal opgaan in Google+ onder het nieuwe Local-gedeelte.

Google Search Local

Google Places, met een socialer sausje

Google+ Local zal dus gebruikmaken van alle data in Google Places. Volgens Marissa Mayer (Google Vice President Location & Local Services) zijn er deze morgen al rond de 80 miljoen Google Places pagina’s geconverteerd naar nieuwe Google+ Local pagina’s.

De gloednieuwe Google+ Local pagina’s zullen echter geen exacte kopie zijn van de voormalige Google Places. Google+ Local kunnen in eerste instantie gelinked worden aan Google+ pagina’s. Interessant idee dus om als bedrijf met een Google+ pagina nu lokale vestigingen toe te voegen. Het grote voordeel aan het nieuwe Google+ Local is dat ze “socialer” gaan zijn. Initieel was het Google’s bedoeling om Google Places pagina’s uit te bouwen tot interactieve contentpagina’s die zowel door bedrijf als klanten op regelmatige basis zouden gebruikt worden om met elkaar in contact te treden. Google Places is echter nooit op die wijze gebruikt geweest (spijtig genoeg), wat voor een deel te wijten was aan de beperkingen van Google Places zelf. Op dit vlak hebben de nieuwe Google+ Local pagina’s al direct een voordeel: ze zijn op directe wijze beschikbaar voor een heus sociaal netwerk en kunnen profiteren van de gelijkaardige sociale functies, vergelijkbaar met die van Facebook of Twitter.

Google-sterretjes maken plaats voor Zagat-score

September vorig jaar werd Zagat opgekocht door Google. Zagat is een der wereldleidende leveranciers van consumentengebaseerde beoordelingen voor de horeca. Waar de voormalige vijfpuntenschaal al een algemene indruk gaf van bijvoorbeeld restaurants of eettenten, geeft Zagat een meer gedetailleerde beoordeling op criteria zoals kwaliteit van het eten, sfeer, bediening en de prijsklasse. Verder is er ook een uitgeschreven review beschikbaar. Zo krijg je pas echt een idee of je dit restaurantje eens kan uittesten, of beter maar links kan laten liggen… Bovendien kan je ook altijd een beroep doen op reacties op de Google+ Local pagina!

Zoals altijd, zal de lancering van Google+ Local geleidelijk aan gebeuren, waarbij wij Europeanen wellicht iets langer moeten wachten… We volgen het op!

Google+ Local

Executive Summary

Wat? Google Places wordt opgeruimd voor Google+ Local
En? De nieuwe Google+ Local pagina’s zijn socialer én gedetailleerder!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *