Google past Quality Scores algoritme opnieuw aan

Google_LogoDe laatste maanden is er veel heisa ontstaan rond de AdWords Quality Scores. Verschillende bugs werden gemeld door adverteerders en keywords met lage quality scores begonnen zich te gedragen als keywords met hoge quality scores. Google zelf zegt de bugs opgelost te hebben en dat de weergavebugs van de quality scores de eigenlijke prestaties van de beïnvloedde accounts niet beïnvloed hebben. Toch lijkt er nog van alles op til te zijn…

Impact Quality Score op vertoning advertenties

Eerst even beschrijven hoe de quality score de vertoning van een advertentie beïnvloedt. Wanneer een keywords een lage quality score heeft, worden enkele advertentie features uitgeschakeld:

  • Advertenties worden niet op de beste posities (boven organische resultaten) vertoond
  • Sitelinks stoppen met werken
  • Productextensies werken niet
  • Dynamische keywordextensie stopt met werken

Vervolgens stoppen ook nog enkele andere features met werken tot je uiteindelijk een bericht ontvangt dat je advertentie niet meer getoond wordt omwille van de (te) lage quality score.

Keywords met lage quality score toch vertoond?

Vroeger kregen adverteerders met keywords met een quality score van 3 (of lager) de boodschap dat het keyword niet vertoond werd omwille de lage quality score. Keywords met een quality score van 4 of hoger ontvingen zelden deze waarschuwing.

Vandaag lijkt dat getal verlaagd te zijn. Keywords met een quality score van 3 maken nu dus kans om vertoond te worden voor alle resultaten.

Hoewel deze keywords dus een lage relevantie hebben, worden ze toch vertoond en dat niet enkel bij de zoekresultaten maar ook nog eens op de beste posities.

KW_quality_score

Bron: SearchEngineLand

Keywords met lage quality score zelfs op top posities

Google zegt dat advertenties moeten voldoen aan een minimale kwaliteit en bepaalde CPC drempelwaarden om op top posities vertoond te kunnen worden. De advertenties die boven de zoekresultaten vertoond worden, hebben altijd al aan strengere standaarden moeten voldoen dan de andere advertenties die rechts vertoond worden.

Maar dat lijkt nu te veranderen. Keywords met lage quality scores worden nu zelfs op de top posities vertoond, zoals je hieronder kan zien.

KW_top_positie

Bron: SearchEngineLand

Statische CPC’s & gemiddelde posities

Ad Rank wordt bekomen door je maximale CPC te vermenigvuldigen met je quality score. Google toont meestal het keyword met de hoogste ad rank op de eerste positie. De andere advertenties worden in dalende orde vertoond naargelang de ad rank.

Ad Rank bepaalt je positie en bestaat uit je maximale CPC en je quality score. Als je quality score dus dealt, zou je CPC moeten stijgen of zou je gemiddelde positie moeten zakken. In veel gevallen, zal het een combinatie van beide zijn.

CTR blijft de belangrijkste factor voor de quality score

De quality score van keywords bestaat uit verschillende factoren, waarvan CTR de meeste belangrijke is én blijft. Als de CTR stijgt, dalen biedingen op de eerste pagina en stijgt de quality score. Iets om dus rekening mee te houden.

Quality Score is en blijft de mening van Google

Quality score is eigenlijk de mening van Google over hoe goed de ervaring, die een gebruiker met jouw bedrijf zal hebben, zal zijn.

Het optimaliseren van de quality score doe je door na te gaan welke combinatie van advertenties en keywords het meeste opbrengen. Zo is het mogelijk dat je de combinatie van een advertentie copy en keywords met een lagere quality score verkiest boven een combinatie met een hogere quality score omdat de combinatie met de lagere quality score je meer opbrengt. Al blijf ik het onlogisch vinden dat Google zelfs voor nieuwe zoektermen je meteen al met een lage quality score kan bedanken omdat de concurrerende advertenties in het verleden slecht hebben gepresteerd. Dit samen met bovenstaande info over het toch vertonen van advertenties voor zoektermen met een lage kwaliteitsscore doet me vermoeden dat hier het revenue-optimalisatie-algoritme van Google hen parten speelt. Onderhandelingskracht voor adverteerders tov Google? Nul of Geen.

google-quality-score

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *