Google Mobile Playbook: best practices voor mobiel

Vandaag nog raakte bekend dat het Belgisch verbruik van mobiel internet op een jaar tijd maar liefst verdubbeld is. Vandaag verloopt 16 procent van het internetverkeer in België via smartphones en tablets, een jaar geelden was dat maar de helft. Smartphones en tablets gaan als zoete broodjes over de toonbank, en tegenwoordig zit in zowat elk abonnement mobiel surfen standaard inbegrepen in de prijs. De komende jaren zal het internetverbruik via smartphones en tablets alleen maar toenemen.

Mobile_playbook-1024x417

(Online) marketeers komen daardoor voor een grote uitdaging te staan: hoe ga je om met dat stijgende aandeel aan mobiel internetverkeer? Waar liggen de opportuniteiten, en welke valstrikken moet je vermijden? Om ons op weg te helpen, lanceerde Google vorig jaar reeds het ‘Mobile Playbook’. Maar omdat mobiel zo snel veranderd, bracht Google 2 weken geleden een nieuwe versie uit van dat playbook.

Een antwoord op vijf essentiële vragen

Google sprak met honderden marketeers om de uitdagingen waar zij vandaag voorstaan op vlak van mobiel beter te begrijpen. Op basis van al die gesprekken en op basis van case studies stelde Google vijf essentiële vragen op, waar ze een antwoord op bieden in het Mobile Playbook. Als je als bedrijf een succesvolle mobiele strategie wil uitwerken, zou je een antwoord moeten hebben op elk van deze vragen:

  • Hoe verandert Google onze waardepropositie?
  • Hoe verandert mobile onze digitale prioriteiten?
  • Is onze organisatie zich aan het aanpassen aan mobiel?
  • Hoe stemmen we onze marketing af op mobiel?
  • Hoe kunnen we een band opbouwen met een doelgroep die verschillende schermen simultaan gebruikt?

En ook een antwoord op deze veel voorkomende vragen

Naast het bieden van een antwoord op de 5 bovenstaande vragen, gaat het Mobile Playbook ook dieper in op enkele zeer prangende vragen, waar bijna elk bedrijf dat zich met mobiel wil bezighouden tegenaan loopt:

  • Wat doe je tegen de zogenaamde window shoppers, die je winkel komen bezoeken om ideeën op te doen, en de producten vervolgens online kopen, veelal tegen een goedkopere prijs? De in-store ervaring verbeteren voor mobiele gebruikers kan helpen.
  • Bouw je een mobiele website of een app? Dit is ongetwijfeld een van meest gestelde vragen, en Google besteedt er dan ook heel wat aandacht aan.
  • Wat is de waarde van mobiele gebruikers? Mobiel heeft geen conversieprobleem, mobiel heeft een meetprobleem: hoe meet je conversies die gedreven worden door mobiel? Hoe meet je bijvoorbeeld het aantal telefoontjes dat volgt op een bezoek aan je mobiele website?

Het moge duidelijk zijn dat het Google Mobile Playbook bijzonder interessant is voor iedereen die met mobiele marketing bezig is. Het playbook is gratis te downloaden via Google Think Insights.

Executive Summary

Google Mobile Playbook: best practices voor mobiel
Online marketeers staan voor een grote uitdaging: hoe ga je om met het stijgende aandeel aan mobiel internetverkeer? Google heeft het antwoord.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *