Apple Maps wint terrein ten opzichte van Google Maps

Herinner je de berichtgeving omtrent de launch van iOS6 in September 2012 nog? Hoewel het toen nieuwe operating system van Apple een mooie vooruitgang was ten opzichte van het vorige, ging de start van Apple Maps met alle (negatieve) aandacht lopen. De kaartendienst van Apple, die een antwoord moest bieden op het oppermachtige Google Maps, was doorspekt met incomplete en foutieve informatie. Screenshots van Apple Maps gingen de wereld rond, en CEO Tim Cook moest zelf publiekelijk zijn excuses aanbieden.

Apple-Maps-vs-Google-Maps-300x168Lange tijd hebben we hier niets meer van gehoord. Meer dan een jaar later komt ComScore, een Amerikaans onderzoeksbureau, met de resultaten van een studie die aangeven dan Google ondertussen enorm veel terrein heeft verloren ten opzichte van Apple bij iOS-gebruikers in de VS. Uit de studie blijkt dat Google zijn marktaandeel bij iOS-gebruikers met maar liefst 80% heeft zien verdampen sinds vorig jaar.

Op zijn hoogtepunt, in September 2012, had Google Maps nog 35 miljoen iOS-gebruikers in de VS. Dat zijn er vandaag nog maar 6,3 miljoen geworden. Bovendien zitten er daar 2 miljoen gebruikers bij die Apple Maps niet kunnen gebruiken, omdat ze niet kunnen upgraden naar iOS6.

Redenen voor het verlies van Google Maps

De redenen voor het enorme verlies van Google zijn heel divers. Natuurlijk was Google Maps voordien beschikbaar op het beginscherm van iDevices als standaard app. Sinds een dispuut tussen Google en Apple is deze app van het beginscherm verwijderd, en moest Google een eigen app bouwen. De standaard maps-app wordt nu ingevuld door Apple’s eigen kaartendienst.

De kritiek op Apple Maps dateert ondertussen al van meer dan een jaar geleden. Ondertussen zijn er vele verbeteringen toegevoegd aan de dienst. Bovendien worden er ook steeds nieuwe functionaliteiten toegevoegd.

Een laatste reden voor het verlies van Google Maps is de recente beslissing van Google om reclame toe te voegen aan de kaartendienst. Sinds afgelopen zomer toont Google locatiegebaseerde reclame in Google Maps, en dat stuit veel gebruikers blijkbaar tegen de borst. Het was een aanleiding voor veel iOS-gebruikers om Apple Maps nog eens een kans te geven.

Gelijkaardige trend in andere werelddelen

De cijfers van Comscore hebben betrekking op data van de Amerikaanse markt, maar volgens de onderzoekers is in andere gebieden, zoals Azië en Europa, een gelijkaardige trend merkbaar.

Executive Summary

Apple Maps wint tov Google Maps
Volgens een recente studie van ComScore heeft Google Maps enorm veel marktaandeel verloren tov van Apple Maps bij iOS-gebruikers in de VS.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *