Google lanceert nieuwe Mobile Ads

smartphoneHet is al langer mogelijk om mobiele advertenties te maken in Google Adwords. Het grote voordeel van deze ads is dat ze sterk zichtbaar zijn doordat het scherm van mobiele apparaten meestal een beperkte oppervlakte heeft. Volgens een (Amerikaans) onderzoek blijkt dat smartphones en andere mobiele apparaten steeds vaker worden gebruikt bij offline en online aankopen. Het onderzoek toont eveneens aan dat in de Verenigde Staten 82% van de smartphone gebruikers mobiele ads opmerken en maar liefst 74% een aankoop doet na het zien van een ad.

Google heeft dus duidelijk geld geroken en heeft onlangs twee nieuwe mobiele ads gelanceerd: Product Extension Ads en Product Local Ads.

Product Extension Ads

De Product Extension Ads zijn als het ware een toevoeging aan de reeds bestaande mobile ads. Ze maken het namelijk mogelijk om relevante productafbeeldingen en productdetails toe te voegen aan mobiele ads. Op die manier kun je je ad onderscheiden van die van concurrenten waardoor de CTR en eventueel de conversieratio zullen stijgen. De voorwaarde hier is wel dat je Adwords campagnes gelinkt moeten zijn aan de Google Merchant Center. Product Extension Ads stuwen met andere woorden je mobiele e-commerce transacties.

Product Local Ads

Product Local Ads tonen de beschikbaarheid van het gezochte product in een bepaalde winkel met daarnaast de productafbeeld en de prijs. Hierdoor kunnen adverteerders gemakkelijker hun productassortiment tonen aan klanten die én vlakbij zijn én op het punt staan een aankoop te doen. In tegenstelling tot de Product Extension Ads brengen deze mobiele ads de klant naar de offline winkel. Om de locatie van de prospect te bepalen, maakt Google gebruik van de zoekopdracht of de locatiebepaling van het toestel (indien dit door de gebruiker zo is ingesteld). Ook voor dit type ads is het noodzakelijk om je Adwords campagnes te koppelen aan een Google Merchant Center en een Google Places account.

Beschikbaarheid

Beide ads zijn dus een interessante optie wanneer je zowel over een online als een fysieke winkel beschikt en je je cross-channel marketing wilt versterken. Natuurlijk kun je Product Extension Ads ook gebruiken als je enkel over een webshop beschikt. Jammer genoeg zijn beide ads nog niet beschikbaar in België, op dit moment kunnen ze enkel gebruikt worden in de Verenigde Staten, Engeland, Duitsland en Frankrijk. Gezien de groeiende smartphone markt en de stijgende concurrentie binnen het mobiel internet segment, lijkt het ons dat deze ads ook binnenkort in België beschikbaar zullen zijn. Wij hopen er alvast op om deze ads te integreren in de Adwords campagnes van onze klanten.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *