Google AdWords Keyword Tool aangepast

keywordsGoogle is onlangs definitief overgestapt naar de bèta-versie van de Keyword Tool. Tot grote spijt van adverteerders want de Google Adwords keyword tool resultaten zouden minder accuraat en vooral minder uitgebreid zijn. Volgens Google toont de Google Keyword Tool enkel keyword data voor termen die Google als ‘commercieel’ acht. Waar voorheen honderden, zelfs duizenden keywords vindbaar waren, worden er nu enkele tientallen getoond. Google zal (uiteraard) die data tonen waar zij hun voordeel uit kunnen halen en dus laten zien wat Google wilt dat je ziet.

Google business

Google zou er geen voordeel uit halen als ze al hun keyword data zomaar te grabbel zouden gooien. Vooral de data waar volgens Google geen munt uit geslagen kan worden via Adwords zal Google nooit of amper tonen. Door enkel ‘commerciële’ keywords te tonen kan Google meer competitie afdwingen bij het bieden op keywords die volgens Google ‘het best werken’ op vlak van zoekrelevantie en clickability.

De veranderingen van Google kunnen ook een verandering op vlak van PPC betekenen: adverteerders motiveren om de meest winstgevende keywords te kopen. Google voorziet zo’n 30 miljoen keywords in hun advertentieveiling. Voor advertentiedoeleinden ziet Google zich niet genoodzaakt om een uitgebreide set aan data te voorzien. Ze bieden enkel de kernzoekwoorden en de mogelijkheid om die te ‘proeven’ via een ‘broad match’ of ‘phrase match’ Adwords campagne en te verfijnen d.m.v. negatieve keywords. Het is dus proberen wat wel werkt en wat niet. Google ACE kan hierbij een goed hulpmiddel zijn.

Zoals voorspeld heeft Google Instant een  impact gehad op de keyword diversiteit op bepaalde markten: de trafiek van organische zoekresultaten is met 5% gestegen maar de keyword variëteit is met meer dan 15% gezakt.

Andere tools voor keyword research

Vooraleer de andere tools te bespreken, is het belangrijk om de gebruiker te bekijken. Op de zoekmarkt draait alles om wat er in het hoofd van de gebruiker zit. Om succesvol te zijn in SEO, moet je dat dus gaan ontcijferen.

Opdat een zoeker naar u zou zoeken, moet hij bewust zijn van uw bestaan. Een nieuw idee of merk introduceren via zoekkanalen is moeilijk aangezien gebruikers dus geen weet hebben van uw bestaan. Om een nieuw concept te introduceren (awareness genereren) kan men beter onderbrekende media gebruiken zoals banners, video’s enzovoort.

Als uw product/dienst/concept/merk bekend is, dan is het een geschikte kandidaat voor zoekmachine marketing. Luister vooral naar hoe uw consumenten spreken:wat voor zinnen en woorden gebruiken ze? Welke vragen stellen ze? Welke problemen hebben ze? Bezoek de plaatsen die zij ook bezoeken (sites/magazines/publicaties) en zoek naar referentiepunten en gebruikte terminologie. Hou vooral ook sociale media in het oog en kijk wat daar leeft. Met de informatie die je daar verzamelt hebt (zinnen & woorden, gebruikte terminologie, vragen & nieuws), kan je gebruiken om keywordlijsten samen te stellen. Die lijsten zullen hoogstwaarschijnlijk verschillen van de lijst die je samenstelt met een keyword tool.

De volgende stap is gebruikersgedrag. 82% van zoekers zullen hun zoekopdracht herformuleren als ze niet vinden wat ze zoeken bij de eerste zoekopdracht. Gecombineerd met het gegeven dat 55% van de zoekopdrachten meer dan drie termen bevatten en dat 20 tot 25% van de zoekopdrachten uniek is en dus nog nooit ingegeven werd, is het niet meer dan logisch dat er veel meer keywords en combinaties van keywords zijn dan een keyword tool ooit zal kunnen bieden.

Wanneer je je concentreert op meerdere termen met lage trafiek, kan je meer trafiek genereren dan wanneer je je concentreert op één enkele met hoge trafiek. Dit kan je bekomen door na te gaan in welke onderwerpen je publiek (doelgroep) geïnteresseerd is en erover te schrijven. Het doel is om uw taalgebruik te laten overeenstemmen met dat van uw doelgroep. Vaak publiceren is een must: iedere pagina is eigenlijk een set van keywords.

Analyseer ook je web analytics/ log file. Gebruik juist die keywords, die je terugvindt in je logs, als titel, onderwerp, intro, … voor nieuwe pagina’s. Herhaal dit proces zodat je uiteindelijk een unieke keywordlijst kan opbouwen die uniek is en die je dus niet via een keyword tool kan bekomen.

De conclusie is om altijd naar uw publiek en site analytics te luisteren en uw site daar aan aan te passen. Deze twee ‘bronnen’ zijn de meeste pure bronnen van data die u het verst zullen helpen bij zoekmachine marketingcampagnes.

Gratis Keyword Research Tools

Google zelf biedt nog steeds een waaier aan gratis tools aan, zoals:

Andere tools:

Bijna alles kan een bron van data zijn om te onderzoeken:

  • de sitestructuur van een concurrerende site
  • ‘meest gelezen’ artikels op websites
  • ‘meest bekeken’ of ‘meest becommentarieerde’ blog posts en forum threads
  • Sites die hun statistieken publiek delen
  • Een concurrerende pagina analyseren met een keyword density analyzer

Data zal sowieso altijd voorhanden zijn, of Google die nu wenst te delen of niet. Aan u om de voor u geschikte data te vinden!

Deze blogpost werd mede mogelijk gemaakt door onze Search Consultant Willem Vincké

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *