Google kan voorspellen of een film een succes wordt

Eerder verschenen al verschillende studies naar de nauwkeurigheid waarmee Google de uitslag van verkiezingen kan voorspellen aan de hand van de ingegeven zoekopdrachten van gebruikers. Nu beweert Google dat ze ook het succes van een bepaalde film kunnen voorspellen met een nauwkeurigheid van maar liefst 92%. Zopas heeft Google een whitepaper uitgebracht waarin het de studie naar het bepalen van het succes van een film aan de hand van zoekopdrachten toelicht.

Meer filmgerelateerde zoekopdrachten

Gemiddeld raadplegen bioscoopgangers 13 bronnen vooraleer ze beslissen welke film ze uiteindelijk gaan bekijken. Deze actieve zoektocht naar recensies wordt bovendien perfect weerspiegeld in de zoekresultaten. Het aantal uitgebrachte films mag in 2012 dan wel 9% gedaald zijn ten opzichte van 2011, het aantal filmgerelateerde zoekopdrachten steeg met 56%.

Voor de studie ging Google uit van de veronderstelling dat een filmgerelateerde zoekopdracht een uiting is van interesse in een bepaalde film. Indien deze veronderstelling gevolgd wordt, dan zou dit willen zeggen dat een hoger zoekvolume ook resulteert in een hogere box office. Google legde beide statistieken naast elkaar, kwam tot de vaststelling dat beide grafieken sterk gerelateerd zijn aan elkaar.

Interessant voor marketeers

Ook voor marketeers is dit natuurlijk een interessante studie. Zoekopdrachten kunnen immers al in grote mate op voorhand bepalen of een specifieke film goed zal scoren in het openingsweekend. De studie van Google wees uit dat zoekopdrachten voor 70% gerelateerd is aan het succes van één film.

Marketeers kunnen zelfs nog verder teruggaan in de tijd, om de interesse in een bepaalde film te bepalen. Zien ze aan de hand van de zoekopdrachten dat een bepaalde film nog maar weinig interesse heeft, dan kunnen ze hierop inspelen en hun marketinginspanningen hieraan aanpassen.

De studie toont aan dat marketeers steeds meer kunnen anticiperen over de prestaties van hun film, als gevolg van de toenemende zoekopdrachten van bioscoopgangers naar hun favoriete film. Niet alleen voor de film uitgebracht is zijn zoekopdrachten van belang, ook achteraf kunnen ze nog steeds een mooie indicator zijn van de verdere prestaties van de film in de bioscoop.

Executive Summary

Het succes van een film voorspellen
Google toont in een studie aan hoe het aan de hand van zoekopdrachten het succes van een film kan voorspellen.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *