Google introduceert Place Search

Google heeft ‘Place Search’ geïntroduceerd. Place Search is een nieuwe soort van lokale zoekresultaten die alle informatie organiseert rond plaatsen binnen Google Search. Zoekresultaten werden geclustert rond specifieke locaties zodat je gemakkelijker vergelijkingen kan maken van locaties en kan beslissen waar je uiteindelijk naartoe gaat. Stel dat je zoekt naar een geweldig barbecue restaurant met live muziek. Met Place Search zal je de volgende resultaten te zien krijgen:

Google_Place_Search

De nieuwe resultaten zijn aangeduid met rode pins en ieder resultaat is een uniek restaurant met relevante informatie en links van over heel het web. In de resultaten kan je zien dat ’Stubb’s’  live muziek speelt. Daarna kan je op citysearch.com, Tripadvisor.com en andere sites klikken om recensies te lezen. In het verleden zou dezelfde zoekopdracht links opleveren met informatie over Stubb’s in verschillende delen van de resultatenpagina. Nu is de informatie gegroepeerd wat het gemakkelijker maakt om ze te bekijken en te vergelijken.

Place Search resultaten zullen automatisch verschijnen via Google wanneer Google voorspelt dat je op zoek bent naar lokale informatie. Bovendien zal je ook een nieuwe ‘Places’ link vinden in het linkergedeelte van de pagina zodat je kan overschakelen naar die resultaten wanneer je dit zou willen. Wanneer je bijvoorbeeld graag gaat fitnessen en je typt ‘fitness’ in op Google, zal je niet automatisch Place Search resultaten te zien krijgen. Klikken op de ‘Places’ link toont je dan de Place Search resultaten voor de gekozen zoekopdracht. In het voorbeeld hieronder wordt ‘foosball’ gebruikt:

Google_Place_Search

Zulke resultaten worden mogelijk gemaakt door het ontwikkelen van technologie om locaties beter te ‘begrijpen’. Met Place Search worden honderden miljoenen websites dynamisch verbonden met meer dan 50 miljoen locaties. Google identificeert automatisch en clustert links wanneer sites praten over fysieke locaties zelfs wanneer geen adressen voorzien worden en er verschillende namen gebruikt worden (‘Stubb’s bbq’ is hetzelfde als ‘Stubb’s bar-b-que’).

Eén van de voordelen van deze benadering is dat het gemakkelijker wordt om een grondig overzicht te krijgen van iedere locatie. In de nieuwe lay-out zal je meer relevante links op één enkele pagina vinden (vaak zelfs 30 of 40). In plaats van 10 zoekopdrachten uit te voeren, zal je vaak de sites vinden die je zoekt met één zoekopdracht. Place Search bespaart mensen tijd: een gemiddelde van 2 seconden bij zoekopdrachten naar lokale informatie.

Place Search wordt momenteel uitgerold en zal globaal beschikbaar zijn in meer dan 40 talen in de komende dagen. Tijdens het uitrollen kan je deze link gebruiken om een voorvertoning te krijgen van de nieuwe resultaten. De nadruk wordt dus nog maar eens op lokaal gelegd door Google en het lijkt alsof ze nu al trachten een voorsprong op te bouwen op de concurrentie. Bijzonder is dat het mapje rechts voorrang krijgt op de advertenties, ook als je navigeert naar het einde van de pagina. Het valt me op dat Google Places niet alleen gebruikt wordt op zoektermen in combinatie met plaatsnamen. Of dit werkelijk effectief is lijkt me niet. gebruikers zijn niet altijd op zoek naar bedrijven, soms gewoon naar info. Of kan Google die inschatting al beter maken dan wijzelf? Waarschijnlijk wel.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *