Google Instant Previews toont een preview van webpagina’s op de zoekresultatenpagina

Google_LogoOm gebruikers te kunnen laten kiezen tussen zoekresultaten, lanceert Google een nieuwe Instantoptie: Google Instant Previews. Dit is nog een (geslaagde) poging van Google om niet alleen het zoeken maar ook de zoekbeleving van gebruikers sneller te maken.

Google Instant Previews, dat vandaag uitgerold wordt, geeft gebruikers de mogelijkheid om een website te bekijken nog voor hij de site bezoekt. Google verwezenlijkt dit door van iedere geïndexeerde webpagina een screenshot te nemen. Gebruikers krijgen toegang tot deze screenshots door op een vergrootglasicoon te klikken dat rechts van ieder zoekresultaat staat.

Wanneer een gebruiker op het vergrootglas klikt of er over ‘zweeft’, wordt een screenshot van de webpagina in kwestie getoond op de rechterzijde van de zoekresultatenpagina. De gebruiker wordt dus een ‘kijkje’ gegund van de content van de website zonder dus echt de site te bezoeken.

Het belangrijkste onderdeel van de Instant Previews is dat Google de sectie van pagina accentueert waarin de zoekterm verschijnt. Stel je voor dat je informatie zoekt over een persoon op een pagina waarop honderden personen staan opgelijst. Dankzij de Instant Preview hoef je niet langer door heel de pagina te gaan maar weet je dankzij de Preview waar de gezochte persoon staat op de pagina.

Volgens ingenieur Ben Gomes ‘is dit de volgende evolutie in het vinden van een resultaat op een zoekmachine resultatenpagina’. Volgens Gomes zijn er verschillende gebruikerssituaties waar Instant Previews enorm handig zijn. Zoals de situatie die hierboven besproken werd bijvoorbeeld. Instant Previews zijn volgens Gomes de natuurlijke progressie voor de evolutie van snelheid. Google is min of meer geobsedeerd door het sneller maken van het web en deze stap sluit daar dus perfect op aan.

Instant Previews is eigenlijk niet specifiek gericht op het versnellen van de eigenlijke zoekopdrachten maar eerder op het versnellen van het beslissingsmakingsproces bij het kiezen van een resultaat. Google biedt momentaal al veel ‘snippet’ data om daarbij te helpen. Zoekmachines tonen tegenwoordig enorm veel informatie om het maken van beslissingen bij het kiezen van resultaten gemakkelijker en sneller te maken voor gebruikers zoals sitelinks, data, cached content, ‘jump to links’ en zelfs Google Places. Instant Previews gebruikt nu die snippet en plaatst het binnen de context van de rest van de pagina.

Het is aan gebruikers om zelf te gaan beslissen of deze nieuwe optie werkelijk de zoekervaring versnelt. Volgens tests van Google zijn mensen die Instant Previews gebruiken, 5% meer tevreden met de zoekresultaten waarop ze geklikt hebben dan mensen die het niet gebruiken. 5% is niet veel, maar gezien de grootte van Google, kan het een enorm voordeel zijn tegenover zijn grootste concurrent Bing welke Facebook ingeschakeld heeft om het zoeken op zich relevanter te maken.

Bekijk een filmpje die de Page Previews van Google demonstreert. De page previews zelf uitproberen is momenteel nog niet mogelijk aangezien Google nog bezig is met het uitrollen ervan, maar je kan het hier al even uittesten.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=nGaU7JKU7TU&feature=player_embedded[/youtube]

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *